Jak vynechání 1 jídla denně ovlivňuje tělo: Náladovost a přibírání na váze nejsou to nejhorší

Půst, a to i ten přerušovaný, má z dlouhodobého hlediska mnoho zdravotních výhod. Krátkodobý vliv vynechávání jídla se však může projevovat velmi nepříjemnými způsoby.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Epidemie obezity dala vzniknout celému průmyslu programů na hubnutí. V současné době je v módě přerušovaný půst, který spočívá ve střídání intervalů extrémního snižování kalorií s obdobími normálního stravování. Zastánci půstu tvrdí, že pomáhá shazovat kila rychleji než tradiční diety a také snižuje záněty a další rizika srdečních onemocnění. Nutriční expertka Adda Bjarnadottir, MS ale tvrdí, že vynechávání jídel není vhodné pro každého, zdržet by se jej měli bez lékařského dohledu obzvláště diabetici a sportovci.

Krátkodobé účinky vynechání jídla

Pokud jde o pravidelné vynechávání jídel, vědci stále shromažďují důkazy o potenciálních dlouhodobých účincích na tělesnou hmotnost a zdravotní obtíže, jako jsou srdeční choroby a cukrovka. Některé zdravotní přínosy přerušovaného půstu se podařilo vědecky prokázat, výzkum však stále probíhá. Jaké jsou ale krátkodobé účinky na vaše tělo, když vynecháte jídlo? Prvotní reakce organismu moc příznivé nebývají. 

Snižuje se hladina cukru v krvi a energie v těle

Pravidelná jídla během dne zabraňují energetickým propadům a udržují vás bdělé a soustředěné. Pokud vynecháte jídlo, vaše tělo bude mít nedostatek glukózy, hlavního paliva mozku. Nízká hladina cukru v krvi může ubírat vaši energii, takže se cítíte slabí a vyčerpaní. Nedostatek glukózy může také ztížit koncentraci. Další příznaky nízké hladiny cukru v krvi mohou zahrnovat třes, pocení a podrážděnost.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pocit velkého hladu a přejídání

Když nejíte dostatečně často, můžete se cítit zcela přemoženi potřebou něco sníst. Je těžké myslet na něco jiného než na jídlo, když vaše tělo nemá dostatek energie. Pokud budete delší dobu bez jídla, dostanete velký hlad a změní se i vaše preference v jídle. Hladoví lidé mají často tendenci jíst sacharidy a sladkosti, protože jim to zvyšuje hladinu cukru v krvi a rychle zlepšuje náladu. 

Problém je v tom, že to trvá jen krátkou dobu, pokud do stravy kromě sacharidů nepřidají tuk, bílkoviny nebo vlákninu, aby zmírnili nárůst glukózy. To znamená, že brzy budou mít zase hlad. Sáhnou tedy po dalším jídle, což může mít za následek konzumaci obrovského množství kalorií. Přejídání pak může kromě přibývání na váze způsobit nevolnost, zácpu, nadýmání a vyčerpání.

Obtížná koncentrace a horší fyzická výkonnost

Nedostatek jídla má vliv i na fyzickou aktivitu a cvičení. Když cvičíte, je pro vás obtížné soustředit se na aktivitu, pokud máte hlad. Navíc, pokud se před tréninkem nenajíte, budete z něj mít menší užitek. Totéž platí, pokud po tréninku nedostanete správné jídlo, protože vaše tělo nemůže doplnit hladinu glykogenu (který vyžaduje sacharidy) a svalů (které vyžadují bílkoviny). Zkrátka, pokud jste fyzicky aktivní, nikdy není moudré jídlo vynechávat. Z tohoto důvodu se sportovcům nedoporučují žádné diety, které omezují jídlo, včetně přerušovaného půstu.

iZdroj fotografie: Pixabay

Větší náladovost

Vynechání jídla může způsobit, že se budete cítit unavenější a náladovější než obvykle. Pokud vynecháte jídlo na delší dobu nebo tak činíte často,  vystavujete své tělo vysokému stresu, kdy nepřijímáte dostatek potravy. To může zatěžovat váš nervový systém, což může kromě únavy vést také k velké náladovosti, již zmíněné podrážděnosti,  snížené tělesné teplotě a snížení funkce hormonů.

Riziko poruch příjmu potravy

Pokud jste dříve trpěli poruchou příjmu potravy, může u vás vynechávání jídla vést k recidivě nebo dokonce k rozvoji jiné poruchy příjmu potravy. Koneckonců jakýkoli typ diety, včetně přerušovaného půstu nebo i občasného vynechávání některých jídel, může vést k určitému negativnímu vztahu k jídlu.

Jak se cítíte, když se včas nenajíte?

Zdroj: Healthline
Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Klára Sladká

Zobrazit další články