Chia přinášejí řadu pozitivních účinků | JakZdravě.cz

Anti-aging semínka jsou zdrojem síly pro váš organismus. Budete lépe spát, trávit i hubnout

Chia semínka by neměla ujít pozornosti nikoho, kdo se chce zdravě stravovat. Jako superpotravina pomohou mimo jiné zbavit se přebytečných kilogramů.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Už staří Aztékové a Mayové znali léčivé účinky šalvěje hispánské, respektive jejích drobných načernalých semínek, zvaných chia. Byla pro ně natolik vzácná a důležitá, že jimi dokonce i platili. Americký lékař Lawrence J Cheskin, MD považuje chia semínka nejen za velkého pomocníka při hubnutí, ale také zásobárnu prospěšných vitamínů a minerálů. Ne nadarmo znamená chia v původním indiánském jazyce „síla“.




Chia jako zdroj síly

Jeden metr vysoká jednoletá šalvěj hispánská má svou domovinu v horských oblastech Střední Ameriky. Pro starobylé domorodé obyvatele její semena byla obživou, protože se z nich mlela mouka, lisoval olej, případně se přidávala do pokrmů. Indiáni chia používali také jako zdroj rychlé energie při svých válečných výpravách do vzdálených oblastí. Nápoj z chia semínek jim dodal potřebnou sílu k získání převahy nad nepřítelem.

Chia zpomalují stárnutí organismu

Chia semínka neobsahují lepek, tudíž si je mohou dopřát i ti, kdo jsou na lepek alergičtí. Jsou bohatá na bílkoviny, omega-3 a omega-6 mastné kyseliny a rozpustnou i nerozpustnou vlákninu, která je prospěšná pro funkci střev. Právem považujeme chia za superpotravinu, protože v nich najdeme také vitamíny C, B1, B2, B3, A, E, jež patří mezi významné antioxidanty. Podílejí se na zpomalení stárnutí organismu, chrání ho před vznikem kardiovaskulárních chorob a omezují negativní vliv volných radikálů na buňky lidského organismu.


iZdroj fotografie: Pixabay
Chia semínka lze přidat i do sladkého dezertu.

Vegetariáni chia milují

Chia semínka si oblíbili hlavně vegetariáni, vegani a sportovci. A to kvůli vysokému obsahu vápníku, hořčíku, draslíku, fosforu, železa a zinku. Tyto minerály jsou ale prospěšné pro každého, kdo se chce zdravě stravovat. Asi jednu pětinu celkové hmotnosti chia semínek tvoří bílkoviny, jež výborně zahánějí hlad. To samé platí i pro již zmíněnou vlákninu, která na sebe váže vodu a nabývá na objemu. Výsledkem je pak pocit sytosti, což ocení zejména člověk, který se rozhodl skoncovat s nadváhou.


iZdroj fotografie: Pixabay
Chia semínka dodávají sílu.

S čím vám chia pomohou

Díky konzumaci chia semínek byste například neměli mít problémy s nepříjemnou zácpou. Vláknina čistí střeva a pomáhá při trávení. Tryptofan v nich obsažený podporuje kvalitní spánek a odpočinek, což se projeví i na dobré náladě. Vitamíny přispívají k mladistvému vzezření pleti. Omega-3 a omega-6 mastné kyseliny snižují hladinu cholesterolu v krvi i krevní tlak.

Zařadili jste už chia semínka do svého jídelníčku?

Zdroj: Brightside

Diskuze Vstoupit do diskuze
98 lidí právě čte
Zobrazit další články
DámskýDeník
Malý chlapec se během koncertu stal centrem dění. Svými tanečními kreacemi ukradl kapele veškerou pozornost
Události247
Revmatoidní artritida je zákeřná nemoc. Proč se pacienti bojí mluvit se svými lékaři a jaké to může mít následky? Podrobnosti vysvětlila předsedkyně Revma Ligy Müllerová
VědaŽivě
Posedlost celebritami snižuje inteligenci, uvádí studie. Lidé se slabostí pro své idoly brzdí výkon svého mozku
adbz
Se sázením cibule není doporučeno čekat až na jaro. Brzký výsev zajistí gigantické plody s příchodem prvních teplých dnů