Jsou kolagenové doplňky stravy opravdu tak zázračné, nebo reklamy lžou?

Kolagen je základní bílkovinou nacházející se v kůži, svalech, kloubech a jiných tkáních. Jak nápomocné jsou doplňky stravy pro zlepšení kvality těchto tkání?

Molekula proteinu i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Kolagen je hlavní protein v lidském těle. Nachází se v kůži, šlachách, vazech a pojivových tkáních. Tělo produkuje kolagen přirozeně, ale je mnoho doplňků, které slibují lepší elasticitu pokožky, zdravé klouby, větší svaly a spalovaní tuků. Názory na tyto doplňky se různí. Jak říká expertka na dermatologii, doktorka Dr. Maritza I. Perez, je jedno, jestli požijete kolagenový doplněk nebo si dáte steak. Tělo je rozpozná jako bílkoviny a rozloží je na aminokyseliny a neexistuje záruka, že když budete jíst kolagen, tyto aminokyseliny se nahromadí právě v kůži nebo ve vazech.

Kolagen má různé formy

Kolagenové doplňky jsou většinou získávány z prasat, krav nebo ryb a mohou obsahovat kolagen typu I, II, III nebo jejich kombinaci. Doplňky jsou dostupné ve třech hlavních formách:

  • Hydrolyzovaný kolagen – tato forma, známá také jako kolagenový hydrolyzát nebo kolagenní peptidy, se rozkládá na menší proteinové fragmenty zvané aminokyseliny.
  • Želatina – kolagen obsažený v želatině je pouze částečně rozložitelný na aminokyseliny.
  • Syrový nebo nedenaturovaný – v této formě zůstává kolagenový protein nedotčen.

Všechny formy kolagenu jsou během trávení rozloženy na aminokyseliny, a poté absorbovány a použity k tvorbě kolagenu nebo jiných proteinů, které vaše tělo právě potřebuje. Ve skutečnosti nepotřebujete k produkci kolagenu užívat doplňky s kolagenem. Vaše tělo to dělá přirozeně pomocí aminokyselin z jakýchkoli bílkovin, které jíte. Některé studie však říkají, že užívání doplňků s kolagenem může zvýšit jeho produkci a přinést vašemu tělu jisté výhody.

Vliv kolagenových doplňků na kůži

Kolagen typu I a III jsou hlavními složkami pokožky. Poskytují pevnost a strukturu. Přestože tělo produkuje kolagen přirozeně, studie naznačují, že s přibývajícím věkem se množství kolagenu v kůži snižuje, což přispívá ke stárnutí pokožky. Výzkumy ukazují, že užívání doplňků může zvýšit hladinu kolagenu ve vaší pokožce, snížit vrásky a zlepšit elasticitu a hydrataci pokožky. Je potřeba mít ale na paměti, že velké množství dostupných studií jsou financovány právě výrobci kolagenu, což může vést k značnému zkreslení informací.

Kolagen jako doplněk stravy iZdroj fotografie: Depositphotos

Kolagen a klouby

Kolagen typu II se nachází převážně v chrupavce, v ochranném tlumení mezi klouby. Při osteoartritidě se chrupavka mezi klouby opotřebovává, což může vést k zánětu, ztuhlosti, bolesti a snížené funkci zejména rukou, kolen a kyčlí. Studie naznačují, že kolagenové doplňky mohou pomoci zmírnit bolesti kloubů související s osteoartritidou i bolesti kloubů spojené se cvičením a revmatoidní artritidou, i když je zapotřebí více výzkumů.

Kolagen, kosti a svaly

Kost se skládá převážně z kolagenu typu I. Předpokládá se, že kolagenové doplňky pomáhají chránit před osteoporózou. Nicméně, zatímco některé studie naznačují, že kolagenové doplňky mohou posílit kostní hmotu a zabránit její ztrátě, jsou zapotřebí hlubší studie u lidí, aby byly jeho účinky s určitostí prokázány. Jako všechny zdroje bílkovin, kolagenové doplňky v kombinaci se silovým tréninkem podporují i růst svalů. Zda jsou kolagenové doplňky lepší než jiné zdroje bílkovin pro budování svalů, není zatím prokázáno.

Jaké jsou vaše zkušenosti s kolagenovými výživovými doplňky?

Zdroj: Healthline

Diskuze Vstoupit do diskuze
91 lidí právě čte
Zobrazit další články