Nespavost, nervozita a stres? Nedostatek hořčíku se na psychickém i fyzickém zdraví fatálně podepíše

Když vám bude chybět v těle hořčík, přihlásí se o slovo nejrůznější zdravotní neduhy. Jeho nedostatkem trpí nervová soustava stejně jako svaly.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Proč bychom měli konzumovat pestrou a vyváženou stravu, tedy mantru výživových specialistů? Je to prosté. Jen díky tomu dostanete do svého těla potřebné živiny. A to nejen bílkoviny, tuky a sacharidy, ale také vitamíny a minerály. Lékařka Janice Lynn Henderson, MD má za to, že díky dobře složenému jídelníčku lze předcházet řadě zdravotním problémům. Když chybí v potravě hořčík, tělo si o něj řekne. Jak to poznáte?

Význam hořčíku pro lidský organismus

Hořčík se významnou měrou podílí na metabolismu energie. Jeho snížené množství v těle se může ohlašovat únavou a rychlým vyčerpáním. Pokud vás v noci trápí křeče v lýtkách, značí to, že je třeba dodat hořčík. Ten má totiž vliv na kontrakci a relaxaci svalů. Kupodivu hořčík sehrává i významnou roli v obranyschopnosti a pomáhá snižovat poškození organismu volnými radikály. To vše hovoří pro to, abychom si pohlídali správné množství hořčíku.

iZdroj fotografie: Pexels
Únava a bolest v lýtkách může znamenat nedostatek hořčíku

Jak poznat nedostatek hořčíku

Vedle již zmíněné únavy se při nedostatku hořčíku může objevit nespavost, nervozita, špatné soustředění a migréna. Pokud vám tedy nepomůže si dobře odpočinout a vyspat se, pak na vině bude nejspíš to, že vám prostě chybí tento důležitý minerál. Náchylnější jsou lidé s diabetem a vysokým krevním tlakem a také ti, co pijí denně alkohol nebo více než 3 šálky kávy, často si dají jídla z fast foodu, denně konzumují sladkosti či užívají antibiotika a protizánětlivé léky.

V jakých potravinách je hořčík obsažen

Výborným zdrojem hořčíku jsou brambory, banány, pomeranče, špenát, luštěniny a maso. Najdeme ho i v kakau, tedy i v hořké čokoládě s jeho vysokým obsahem. Pokud vás bude honit chuť na něco dobrého, dopřejte si oříšky, zejména mandle a kešu, případně piniová či dýňová semínka. V nich je hořčíku habaděj. Předávkovat se hořčíkem lze, ale je to málo pravděpodobné, pokud ho neužíváte ve velkých dávkách v potravinových doplňcích. Populace v České republice má obecně nedostatek hořčíku, tudíž zvýšit příjem potravin, které ho obsahují, je na místě.

Jakým způsobem doplňujete hořčík do organismu vy?

Zdroj: Healthline

Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Autor článku

Jana Fojtíková

Zobrazit další články