Potraviny s nízkým glykemickým indexem a proč je zařadit do jídelníčku

V současné době existuje celá řada způsobu zdravého stravování. Každý odborník doporučuje něco jiného a člověk, který zvažuje změnu jídelníčku, se může jen těžko vyznat v tom, co je vhodné právě pro něho.

i Zdroj obrázku: Pixabay.com
                   

V tomto článku se zaměříme na výhody jídelníčku s nízkým glykemickým indexem, jeho sestavování a vhodné potraviny.

Co je to glykemický index

Glykemický index je systém, který pracuje s rychlostí využití glukózy tělem z přijímaných potravin. V potravě přirozeně přijímáme sacharidy. Ty jsou následně rozkládány na jednoduché cukry a vstupují do krevního oběhu. Ne všechny sacharidy ale působí stejně. Jednotlivé druhy totiž ovlivňují hladinu cukru v krvi. Právě tento index třídí potraviny podle jejich účinků, a tím nám usnadňuje orientaci.

iZdroj obrázku: Pixabay.com
Rýže patří mezi doporučené druhy potravin

Můžete se setkat s rozdělením glykemického indexu (GI) do tří skupin:

  • nízký (nižší než 55)
  • střední (56-69)
  • vysoký (70 a více)

Za normálních okolností jsou preferovány potraviny s nízkým glykemickým indexem. Jsou pomaleji tráveny i vstřebávány, a proto způsobují pomalejší nárust hladiny cukru v krvi. U potraviny, která obsahuje sacharidy se můžete řídit seznamem, které obsahují jejich hodnoty GI.

Pozitivní účinky nízkoglykemické stravy

Tento způsob stravy se doporučuje lidem, kteří potřebují snížit hladinu cholesterolu. Podle některých výzkumu je osvědčený také při odbourávání tuků. Naopak stravy s dlouhodobým vysokým GI je spojována s rizikem rakoviny a srdečních chorob.

iZdroj obrázku: Pixabay.com
Luštěniny mají velmi dobrý glykemický index

Vhodné potraviny

Seznamů potravin s jejich hodnotou GI najdete celou řadu. Ve skupině s nízkou hodnotou najdete mnoho druhů ovoce a zeleniny. Nechybí ani luštěniny, těstoviny a rýže. Vhodné jsou i mléčné produkty nebo jejich náhrady v podobě rostlinných výrobků, jako sójové, kokosové a jiné alternativy. Do této stravy jsou řazeny i potraviny bez obsahu sacharidů, tedy žádné hodnoty GI. Těmi jsou například ryby, ořechy, zdravé tuky, bylinky a koření.

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Robin Dostál

Zobrazit další články