Mnozí ví, že jsou dobré na zácpu, švestky však pomohou i pro zdraví srdce a kloubů

Švestky jsou velmi zdravé ovoce, které nabízí řadu užitečných přínosů pro lidské tělo. Kromě zácpy vám pomohou například také s bolestmi kloubů a kostí.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Švestky, a to jak čerstvé, tak i sušené, obsahují bohatý obsah vlákniny a antioxidantů, díky čemuž je mnozí považují za skvělého pomocníka při zácpě. Jak ovšem říká lékařka Brianna Elliott, toto lahodné ovoce nabízí mnohem více zdravotních přínosů pro lidské tělo, a to včetně podpory srdeční funkce a ochrany kloubů a kostí před potenciálními nemocemi. Abyste z nich mohli vytěžit co nejvíce, je dobré konzumovat je ve formě správného nápoje spolu s dalšími účinnými ingrediencemi, jako jsou například ovesné vločky. 

Podporují zdraví kostí a kloubů 

Ačkoliv doposud není jasné z jakého důvodu švestky podporují zdraví kostí a kloubů, jejich zvýšený příjem je často spojován s nižším rizikem vzniku onemocnění, jako je osteoporóza, artritida a osteopenie, ale také úbytkem kostní hmoty – dokonce je možné, že vám pomohou zvrátit již nastalý úbytek kostní hmoty. Vědci se prozatím domnívají, že za těmito účinky může stát jejich obsah antioxidantů, který dokáží tlumit záněty a čistí tělo před nebezpečnými toxiny. 

Prospívají zdraví srdce

Pravidelná konzumace švestek může mít také ochranný účinek na zdraví srdce. To především proto, že snižují vysoký krevní tlak a hladinu nebezpečného cholesterolu, což jsou zásadní rizikové faktory srdečních onemocnění. Za těmito účinky mohou stát opět účinné antioxidanty, které podporují pevnost a pružnost cév, očišťují organismus od nepřátelských složek a působí protizánětlivě. Je ovšem nutné zmínit, že vědci vyžadují další studie, které by tyto skutečnosti mohly potvrdit. 

Další zdravotní přínosy 

Pravidelná konzumace švestek nabízí řadu dalších zdravotních přínosů, včetně:

  • Pomoc při zácpě: Jedná se o účinné projímadlo, které vám pomůže již během několika dní.
  • Zdraví očí: Jsou bohaté na vitamín A, který má velmi pozitivní vliv na zrak. 
  • Podpora imunity: Švestky jsou bohatý zdroj vlákniny, vitamínů, minerálů a antioxidantů, které podporují imunitní systém.
  • Delší pocit sytosti: Švestky jsou poměrně výživné, a proto již malé množství vás dokáže zasytit po celé dopoledne či odpoledne. 
  • Nižší hladinu cholesterolu: Vláknina obsažená ve švestkách se váže na tuky a v konečném důsledku snižuje špatný cholesterol. 
  • Regulace krevního tlaku: Pravidelný příjem švestek vám pomůže snížit krevní tlak až o 30 %.
  • Prevence rakoviny: Antioxidanty, vláknina a probiotika výrazně snižují riziko vzniku rakoviny a dalších nebezpečných onemocnění. 
iZdroj fotografie: Pixabay

Snídaně ze švestek pro lepší zdraví 

Pokud chcete vytěžit ze švestek co nejvíce, je dobré konzumovat je společně s dalšími účinnými potravinami ve formě lahodné snídaně. K její přípravě budete potřebovat následující ingredience: 

  • 300 mililitrů kefíru, bílého jogurtu nebo mléka
  • 2 polévkové lžíce ovesných vloček
  • 1 polévkovou lžíci mletého lněného semínka
  • 3 až 4 kousky sušených švestek

Samotná příprava je poté již velmi jednoduchá. Snídaně se připravuje večer a konzumuje ráno, kdy nabyde správné konzistence. Stačí tedy sušené švestky zalít 100 mililitry vroucí vody a nechat je 5 až 10 minut stát. V misce poté smíchejte lněná semínka, ovesné vločky a kefír a přidejte ovocnou směs. Výsledný pokrm vložte přes noc do ledničky a ráno si jej vychutnejte. 

Jak často jíte švestky vy?

Zdroj: Healthline
Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Lukáš Jírovec

Zobrazit další články