Nejbohatší a zároveň nejlevnější zdroj kolagenu, který můžete najít. Přírodní sílu ječmene odborníci nemohou vynachválit

I když si možná mnozí řeknou, že se jedná o zcela základní a běžnou potravinu, přináší tělu konzumace ječmene hned celou řadu výhod a pozitiv.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Ačkoliv se to možná na první pohled nezdá, patří ječmen jako takový mezi velmi významné potraviny, které mohou našemu tělu přinést mnoho výhod a bezpočet zdravotních benefitů, uvádí odbornice Alina Petre, MS, RD (NL). Stačí tak tuto surovinu zařadit do svého pravidelného jídelníčku a sami uvidíte, co to s vaším tělem udělá. Další výhodou ječmene je krom toho také jeho snadná dostupnost, skladovatelnost a v neposlední řadě také přívětivá cena a velká variabilita možností přípravy.

Ječmen a jeho četné výhody pro tělo

I když se ječmen řadí mezi obyčejné a základní potraviny, jeho přínosy pro tělo a lidské zdraví jsou mnohonásobně vyšší, než se na první pohled může zdát. Pro svůj vysoký obsah vitaminu B1, B2, a vitaminu E patří mezi takzvané super potraviny, k čemuž se připojuje také značně bohatý obsah hořčíku, fosforu, železa, zinku a dalších důležitých minerálů a stopových prvků včetně vlákniny.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Opět to však není zcela vše a ječmen ve své čisté formě působí jako dokonalý antioxidant a má velmi antibakteriální a antivirové účinky. Ty produkuje zejména velké množství chromu, lysinu a selenu, což jsou látky pro ječmen běžné, avšak jiné potraviny (i ty, které jsou ječmenu podobné) jsou na ně chudé a nenajdeme v nich ani jejich zlomkové množství.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ječmen, a to v jakékoliv podobě, od čistého celého zrna, přes vločky až po celozrnnou mouku, je tedy pro tělo nejen významným zdrojem již zmíněných živin, ale napomáhá také při celé řadě zdravotních potíží a různých nešvarů. Mezi ty se řadí například trávicí potíže, vysoká hladina špatného cholesterolu, kardiovaskulární a cévní potíže či dokonce záněty kůže, plísňové a virové infekce, artritida, hemeroidy ale i onemocnění ledvin a jater a onkologická onemocnění.

Lysin jako významná složka ječmene

Jednou z mnoha složek, které ječmen obsahuje a které jsou pro tělo prospěšné je také lysin. Ten si však díky svým blahodárným účinkům zaslouží rozhodně větší pozornost. V první řadě se totiž jedná o látku, která se významnou měrou podílí na tvorbě kolagenu, což je složka, která je velmi důležitá pro naše tělo a zejména jeho mladistvý vzhled. Kolagen je totiž komplexní protein, složený z 19 druhů aminokyselin, který zajišťuje nejen přirozenou pevnost a pružnost pokožky a jejich buněk, ale i pohybového aparátu v podobě kloubů.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Krom toho má však lysin podíl i na boji proti různým nemocem způsobených viry a bakteriemi, a dokonce může mít velmi pozitivní vliv také na hubnutí a přirozené detoxikaci těla. Jedná se totiž o velmi silný antioxidant, který náš organismus dokáže pročistit a také posílit jeho přirozenou imunitu a obranyschopnost.

Zdroje přírodního ječmene

Jak již bylo zmíněno, ječmen patří mezi takové potravinové složky, které jsou snadno sehnatelné, dobře uskladnitelné, za příznivou cenu a s dlouhotrvající trvanlivostí. Narazit na něj tedy můžeme v podobě celých zrn, které jsou známější spíše pod pojmem „kroupy“. Ty se tak dokonale hodí například při přípravě různých polévek (obzvláště silného uzeného vývaru), či jako příloha k masu a omáčkám. Díky svému nízkému obsahu kalorií se hodí i pro lidi dodržující specifické jídelníčky či přísné diety.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Dalším častým produktem ječmene jsou poté vločky, které se hodí na přípravu různých zdravých kaší a využívají je především sportovci a lidé, kteří dbají na svou štíhlou linii. Opět se totiž jedná o produkt s nízkým obsahem tuků a kalorií, ale vysokým složením příznivých látek. V neposlední řadě se poté můžeme setkat i s celozrnnou moukou, jejíž hlavní složkou je právě ječmen. Ta se jako mouka již hodí na přípravu celé řady pokrmů nejrůznějšího druhu, či na zahušťování.

Konzumujete ječmen pravidelně? Dejte nám vědět do komentáře.

Zdroj: Healthline

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Šimon Dvořák

Zobrazit další články