Přibíráte, špatně spíte a bolí vás klouby? Využijte sílu obyčejného koření, na které se vám doma akorát práší

Kmín je koření vyrobené ze semen rostliny Cuminium cyminum. Kmín se používá do mnoha jídel, zejména ve Středomoří a v jihozápadní Asii.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Kmín podporuje svou výraznou chutí jiná kořeněná jídla, jako jsou například různá indická kari, ale také chilli a tamales. Jeho chuť bývá popisovaná jako ořechová, kořeněná, zemitá a teplá. Moderní studie potvrdily, že kmín má skvělé přínosy pro naše zdraví. Mimo jiné pomáhá při trávení a snižuje infekce přenášené potravinami. Je to jedno z prvních koření doporučovaných pro malé děti.

Výzkum našel nové výhody

Díky novému výzkumu vědci přišli na další výhody tohoto koření, jako je podpora hubnutí, zlepšení kontroly krevního cukru nebo cholesterolu. Již dlouho je všeobecně známé, že kmín podporuje trávení. Nejběžněji se tedy používá na zažívací potíže. Moderní výzkum potvrdil, že kmín může pomoci zlepšit normální trávení a zvýšit aktivitu trávicích enzymů, a tak trávení urychlit.

iZdroj fotografie: Pexels

Kmín navíc zvyšuje uvolňování žluči z jater. Žluč pomáhá trávit tuky a další živiny ve střevech. V jedné z prováděných studií téměř šest desítek pacientů se syndromem dráždivého tračníku hlásilo zlepšení poté, co dva týdny užívali koncentrovaný kmín. Navíc je kmín bohatým zdrojem železa. Jedna čajová lžička mletého kmínu obsahuje 1,4 miligramy železa. To je důležité zejména pro malé děti vzhledem k podpoře růstu. Ženy jej zase potřebují jako náhradu za ztrátu krve během menstruace.

Obsahuje prospěšné rostlinné sloučeniny

Kmín obsahuje velké množství rostlinných sloučenin, které jsou spojené s potencionálními přínosy pro zdraví, včetně terpenů, fenolů, flavonoidů a alkaloidů. Některé z nich fungují jako antioxidanty, které snižují poškození těla volnými radikály. Ty mohou v těle zapříčinit ucpávání tepen nebo srdeční onemocnění. Navíc mohou přispívat k rakovině. Kmín může také pomoci s diabetem, obsahuje totiž složky, které působí proti některým dlouhodobým účinkům diabetu. Kmín podle klinických studií také zlepšuje hladinu cholesterolu v krvi.

iZdroj fotografie: Pexels

V jedné studii snížilo 75 miligramů kmínu dvakrát denně nezdravé krevní triglyceridy. V jiné studii byly hladiny špatného cholesterolu snížené o téměř 10 % u pacientů užívajících kmínový extrakt po jeden a půl měsíce. Koncentrované doplňky kmínu pomohly také k hubnutí. Dokázalo to hned několik studií. A v neposlední řadě může kmín předcházet nemocem, které se přenášejí potravinami, nebo dokonce pomoci s drogovou závislostí.

Používáte při vaření kmín?

Zdroj: Healthline

Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Zobrazit další články
DámskýDeník
DámskýDeník
Zničehonic se u něj objevila bolest zad. Při vyšetření vyšlo najevo, že má jeden orgán navíc
Události247
Události247
Ukrajina dostane velkou pomoc. Nově dodané tanky budou něčím výjimečné
VědaŽivě
VědaŽivě
Výhody platební brány pays proti konkurenci
adbz
adbz
Microgreens: Zásobárnu vitamínů si snadno vypěstujete doma