Saunování přináší nesporná pozitiva pro lidský organismus. Pojí se s ním ale i některé mýty a negativa

Metody pocení se pro zdraví se využívá už tisíce let. Její výhody znali staří Mayové, jde o oblíbenou činnost ve Finsku a popularita saunování stále roste.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Prohřátí těla nad normální tělesnou teplotu přináší příjemné pocity a relaxaci svalů i nervové soustavy. Mohou za to endorfiny, které se během saunování vyplavují do krve. Tato termoterapie pomáhá posilovat odolnost organismu a chrání ho před vznikem kardiovaskulárních onemocnění. Lékařka Erin Donnely Michos, MD se věnuje výzkumu v oblasti preventivní kardiologie. Saunování zde sehrává velmi důležitou roli prevence.

Jak sauna vlastně funguje

Asi víte, jak běžná sauna vypadá. Jde o malou místnost či kabinku, která je vytápěná na 70 až 100 °C. Využívá se v ní suché teplo s relativní vlhkostí pohybující se mezi 10 až 20 procenty. V některých typech saun bývá vlhkost vyšší. Lidská pokožka se v sauně ohřeje na teplotu asi 40 °C, což vyvolává silné pocení a zvýšení srdeční frekvence.

Jaké druhy saun existují

V současné době máme k dispozici několik druhů saun podle toho, jakým způsobem se v nich získává teplo:

  • Kamna na dřevo – tento typ saun nabízí nízkou vlhkost a vysokou teplotu vzduchu.
  • Elektrická kamna – zde je hlavním zdrojem tepla elektřina. I tyto sauny mají vysokou teplotu vzduchu a nízkou vlhkost.
  • Infra sauny – v těchto saunách se využívají k ohřevu povrchu těla světelné vlny. Teplota vzduchu bývá nižší, asi okolo 60 °C.

Jaké zdravotní přínosy má saunování

Při pobytu v rozehřáté sauně dochází ke zvýšení srdeční frekvence až na 100 až 150 tepů za minutu a k rozšíření cév. To vede ke zvýšení krevního oběhu, což může snížit bolestivost svalů při artritidě a zlepšit pohyblivost kloubů. Zároveň se snižuje míra stresu a člověk se cítí mnohem příjemněji. Saunování vede ke snížení rizika vzniku kardiovaskulárních nemocí. Úlevu v sauně mohou najít také osoby s lupénkou či astmatem.

Která zdravotní rizika se pojí s používáním sauny

Saunování je sice zdravé, ale pro některé osoby je nevhodné. Týká se to především lidí s kardiovaskulárními nemocemi, kteří by se před použitím sauny měli poradit se svým lékařem. Při pobytu v sauně hrozí dehydratace, proto by na pozoru měly být osoby s onemocněním ledvin.

Pro každého pak platí nutnost vyhnout se požívání alkoholu během saunování, protože ten zvyšuje riziko dehydratace, arytmie, hypotenze i náhlého úmrtí. Pobyt v sauně by neměl přesáhnout 20 minut u pravidelných návštěvníků a 5 minut u začátečníků.

iZdroj fotografie: Pixabay
Saunování nabízí relaxaci a podporu imunitního systému

Pro koho je pobyt v sauně nevhodný

Do sauny by neměli chodit lidé, kteří jsou aktuálně nemocní, a těhotné ženy. Malé děti ve věku šest a více let by v sauně měly být vždy s dozorem a doba jejich pobytu by neměla přesáhnout 15 minut. U mladších dětí hrozí přehřátí, protože ještě nemají plně vyvinutou termoregulaci.

Které mýty se se saunováním pojí

O saunování se říká, že pomáhá odstraňovat toxiny z organismu. Jedovaté látky, jako je například alkohol, rtuť nebo hliník, jsou z těla odstraňovány ledvinami, játry a střevy, na což saunování moc vliv nemá. Také nemůže příliš ovlivnit hubnutí. Během saunování se sice ztratí určité množství hmotnosti, což je však dáno ztrátou tekutin, nikoliv tuku.

Co vám pobyt v sauně přináší pozitivního?

Zdroj: MedicalNewsToday

Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Jana Fojtíková

Zobrazit další články