Spotřeba cukru je alarmující. Některé země proto zavedly daň z cukru. Nyní ji nově praktikují i v Polsku, kde je každý čtvrtý obyvatel obézní.
Polská odborná veřejnost odhaduje, že do roku 2030 bude až 30 % populace bojovat s obezitou. Ta pochopitelně může ovlivňovat zdraví. Z toho důvodu začala na počátku roku platit takzvaná daň z cukru. Zvýšené ceny slazených výrobků mají omezit spotřebu cukru, milovaného tolika lidmi. Přinese to efekt, který se očekává? Výsledky z jiných zemí ukazují, že tato strategie funguje.
Znalecké posudky
Omezení spotřeby cukru v praxi je nepochybně obtížné, a proto se zdá být každý pokus správný. Mnoho z nich bohužel nepřináší žádné zásadní, ne-li prakticky žádné výsledky. Zkušenosti ukazují, že doposud prováděné prozdravotní činnosti, převážně založené na sociálních kampaních, nepřinesly očekávané výsledky – počet obézních lidí, včetně dětí, roste alarmujícím tempem. Proto je každý pokus zbavení se závislosti Poláků na cukru chvályhodný.
Problémem není cukr samotný, ale to, že si díky němu dodáváme energetický přebytek, a v důsledku toho přibíráme na váze. To se zase promítá do zvýšeného rizika vzniku řady nemocí, zejména těch, které jsou největšími moderními zabijáky, tedy onemocnění krevního systému a cukrovky. Nápoje obsahující cukr jsou nejhorší, protože nepřinášejí pocit sytosti, takže jejich pití vám může snadno zajistit velké množství kalorií – to zdůrazňuje Paweł Szewczyk, odborník na sportovní výživu.
Zvýšení cen se dotklo i nápojů
V Polsku se výrazné zvýšení cen bohužel dotklo i nápojů slazených syntetickými sladidly. Na rozdíl od všeobecného přesvědčení však nejsou zdraví škodlivé a pokud jsou konzumovány s mírou, mohou být účinnou alternativou, která pomůže omezit požívání nápojů slazených cukrem. „Tento krok je proto obtížné považovat za věcně opodstatněný,“ dodává Szewczyk.
Polsko není první zemí, která zavedla daň z cukru. Maďarsko ji zavedlo již v roce 2011, díky čemuž obsah cukru v potravinářských výrobcích poklesl v průměru o 40 %. Analýza údajů ze zemí, jako je Španělsko, Francie, Maďarsko, Finsko a USA, vedla k závěru, že 10% nárůst ceny slazeného výrobku způsobil přibližně 10% pokles spotřeby cukru. Otázkou tedy je, zda bychom se v naší republice neměli pokusit o něco podobného a jít ve šlépějích jmenovaných zemí a nyní už i Polska.