Zatěžuje vám klasický syrovátkový protein trávení? Vyzkoušejte jeho lehčí alternativy

Ten, kdo žije aktivním životním stylem nebo se alespoň zajímá o zdravé složení přijímané stravy, již jisto jistě slyšel o proteinu z mléčné syrovátky. Syrovátkový protein je totiž jedním z nejpopulárnějších doplňků stravy právě mezi sportovci a lidmi, kteří se snaží zvýšit svůj příjem bílkovin.

i Syda Productions / stock.adobe.com
                   

Přestože je syrovátkový protein velmi efektivní pro budování svalové hmoty a regeneraci po cvičení, někteří lidé mohou po jeho konzumaci pociťovat zažívací potíže. Pojďme se proto společně podívat na to, proč k tomuto jevu často dochází, a zda na trhu existují nějaké lehčí variant s potenciálně menší náročností pro vaše trávení.

Syrovátkový protein: Složení a výroba

Syrovátkový protein se vyrábí z mléka, které obsahuje dvě hlavní bílkoviny: kasein (80 %) a syrovátku (20 %). Tyto dvě složky se od sebe oddělují a následně se tekutá syrovátka suší do formy syrovátkového prášku. Výsledný prášek je bohatý na esenciální aminokyseliny, zejména pak na větvené aminokyseliny (BCAA). Vyznavači aktivního zdravého stylu pak asi ví, že tyto aminokyseliny mají pozitivní vliv na regeneraci svalů a podporují jejich růst.

Syrovátkový protein je na trhu nejčastěji dostupný ve třech hlavních formách: koncentrát, izolát a hydrolyzát, přičemž každý z nich se liší obsahem bílkovin a stupněm zpracování.

Proč může syrovátkový protein zatěžovat trávení

  1. Laktóza: Stejně jako mléčné výrobky obsahuje logicky i syrovátkový protein laktózu neboli mléčný cukr. Problémem je, že mnoho lidí má nedostatek enzymu laktázy, který je potřebný právě pro její trávení. Nedostatek laktázy tak může vést k zažívacím potížím, jako jsou nadýmání, plynatost a průjem.
  2. Alergie na mléko: Někteří lidé mohou být alergičtí na bílkoviny v mléce, jejíž následkem mohou být opět způsobené zažívací problémy a další nepříjemné symptomy, jako je nevolnost nebo bolesti břicha.
  3. Přecitlivělost: I bez laktózové intolerance nebo alergie mohou někteří lidé pociťovat zažívací potíže kvůli přecitlivělosti na syrovátku samotnou. Obyčejná přecitlivělost na mléko a syrovátku je poměrně běžným jevem. 

Alternativy k syrovátkovému proteinu

Pokud vám syrovátkový protein způsobuje zažívací potíže, existuje několik alternativ, které můžete vyzkoušet. Samozřejmě zaleží na individuálních potřebách a preferencích každého jedince, stejně tak ne každá z variant vám může sednout. Někomu dělá při trávení problém něco, a někomu zas naopak něco jiného. Je tak třeba vyzkoušet, jaká varianta je nejlepší právě pro vás.

1. Konopný protein

Konopný protein se vyrábí z konopných semen a je skvělou alternativou pro vyznavače rostlinných zdrojů bílkovin. Obsahuje všechny esenciální aminokyseliny, omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, a navíc je snadno stravitelný. Příjemným bonusem je také vysoký podíl vlákniny podporující zdravé trávení.

2. Hrachový protein

Hrachový protein je další populární rostlinnou alternativou, kterou stojí za to vyzkoušet. Vyrábí se z rozemletých hrachů a je hypoalergenní, to znamená, že je vhodný pro lidi s alergií na mléko, sóju nebo lepek. Stejně jako konopný je i hrachový protein bohatý na různé aminokyseliny a také arginin. 

3. Rýžový protein

Protein vyráběný z hnědé rýže by měl být opravdu jednou z alternativ, která nezatěžuje trávení a doporučuje se těm, jenž mají potíže s trávením ostatních proteinů. Jeho nevýhodou je menší obsah aminokyselin. Z toho důvodu se tak často kombinuje s již zmíněným hrachovým proteinem za účelem dosažení komplexnějšímu aminokyselinového profilu.

4. Sójový protein

Sójové boby a protein i z nich zpracovaný je velice komplexním zdrojem bílkovin, jelikož obsahuje všechny esenciální aminokyseliny. Někteří jedinci však preferují se sóji a jejím výrobkům vyhnout kvůli obavám z GMO.

5. Mandlový protein

Milovníci oříšků rozhodně ocení tuto mandlovou alternativu připravenou z jemně namletých mandlí. Kromě lehké stravitelnosti a oříškové chuti je benefitem i vysoký obsah vitamínu E, hořčíku a zdravých tuků.

Diskuze Vstoupit do diskuze
94 lidí právě čte
Autor článku

NE

Zobrazit další články