Při nemoci přitíží a léčba kašle se zbytečně prodlouží: 7 potravin, které způsobují zahlenění

Přesto, že jisté množství hlenu je nezbytné, jeho nadbytek je velmi obtěžující. Některé potraviny jeho tvorbu ještě zvyšují, konzumujte je tedy s rozumem.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Hlen chrání dýchací systém tím, že jej promazává a čistí. Je produkován sliznicemi, které vedou z nosu do plic. Jak vysvětluje internistka Cameron White, M.D., při každém nádechu na hlenu ulpívají alergeny, viry, prach a další nečistoty, které se pak dostávají ven ze systému. Někdy však může tělo produkovat příliš mnoho hlenu, což může způsobit některé nepříjemné stavy. Některé potraviny zvyšují produkci hlenu. Konzumace těchto potravin, zejména když už jste nemocní, vám může přitížit.

1. Mléko a mléčné výrobky

Sýr, mléko, jogurt a všechny ostatní mléčné výrobky obsahují kasein, molekulu, která zvyšuje sekreci hlenu. Konzumace velkého množství mléčných výrobků proto znamená více hlenu v krku a dutinách. Pokud trpíte nadprodukcí hlenu, vynechte laktózové výrobky. Zkuste nahradit mléko v kávě bezmléčnou alternativou, například mandlovým mlékem.

2. Cukr

I když milujete sladké, musíte si uvědomit, že cukr patří mezi potraviny, které způsobují tvorbu hlenu. Dokonce i cukr v kávě nebo čaji může způsobit, že vaše tělo produkuje více hlenu. Zkuste nahradit cukr čímkoli, co najdete: med a agávový nektar jsou dvě dobré alternativy.

3. Maso

Nemusíte se stát vegetariánem, ale pokud máte chřipku, je dobré se vyhnout jakémukoli masu nebo rybám, protože produkci hlenu ještě zvyšují. Z dlouhodobého hlediska se snažte omezit jídla s masem na několik porcí týdně a ne jíst maso každý den.

iZdroj fotografie: Pixabay

4. Sója

Pokud hledáte alternativu k mléčným nebo masným výrobkům, snažte se vyhnout výrobkům ze sóji, jako je sójové mléko, tofu a tempeh. V umírněné míře jsou v pořádku (stejně jako téměř vše na tomto seznamu),  ale když jste nemocní, mohou vám sójové výrobky přitížit.

5. Ořechy a obiloviny

Chléb, těstoviny, pizza a všechny ostatní sacharidové potraviny jsou velmi bohaté na obiloviny, které mohou během nemoci zhoršovat tvorbu hlenu. Při nemoci se také snažte vyhýbat většině luštěnin, protože vám jen ztěžují dýchání. Zkuste je nahradit čerstvě uvařenou zeleninou. Ideálně v páře.

6. Alkohol

Ať už se jedná o pivo, whisky, vodku nebo jakýkoli jiný druh alkoholu, jeho pití se během nemoci nedoporučuje, protože má tendenci vás dehydratovat a dehydratace znamená, že se v těle tvoří hustší hlen. Je proto důležité pít hodně vody.

7. Brambory

Ovoce a zelenina jsou součástí každého zdravého jídelníčku, ale to neznamená, že neexistuje zelenina, která by mohla způsobit zvýšenou tvorbu hlenu v těle. Brambory a banány jsou plné sacharidů, což není dobré, pokud se snažíte bojovat s hlenem, protože jsou to potraviny, které jeho produkci zvyšují. Snažte se vyhýbat bramborám, když jste nemocní, a konzumujte je s rozumem, když jste zdraví.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Další tipy na snížení produkce hlenu

Pokud se právě potýkáte s nachlazením či jinou nemocí a jste nadměrně zahlenění, úlevu by vám mohly poskytnout i následující doporučení:

  • Kloktejte teplou slanou vodou: Tento domácí prostředek může pomoci vyčistit hlen ze zadní části krku a může pomoci zničit choroboplodné zárodky.
  • Zvlhčujte vzduch: Vlhkost vzduchu může pomoci udržet hlen řídký.
  • Zůstaňte hydratovaní: Pití dostatečného množství tekutin, zejména vody, může pomoci uvolnit překrvení a usnadnit odtok hlenu. Teplé tekutiny mohou být účinné, ale vyhněte se nápojům s kofeinem.
  • Podložte si hlavu: Ležení na zádech může vyvolat pocit, že se vám hlen hromadí v zadní části krku.
  • Vyhýbejte se dráždivým látkám, vůním, chemikáliím a znečištění: Ty mohou dráždit sliznice a signalizovat tělu, aby produkovalo více hlenu.
  • Pokud kouříte, snažte se přestat: Přestat kouřit je užitečné zejména při chronickém plicním onemocnění, jako je astma nebo CHOPN.

Podělte se s námi o vaše tipy na odhlenění.

Zdroj: Healthline
Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Klára Sladká

Zobrazit další články