Budování odolnosti proti nemocem: Nejdůležitější je prevence, největším zabijákem imunity je cukr

Pro budování odolnosti vůči nemocem je klíčová strava. Ta může imunitní systém podporovat, ale také mu může výrazně uškodit.

i Zdroj fotografie: MOs810 / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Dobrou obranyschopnost proti nemocem vaše tělo potřebuje hlavně v podzimních a zimních měsících, které jsou pro imunitu zkouškou. Samotné doplňky stravy mohou sice pomoci, pokud jsou vhodně zvolené, ale samy o sobě vám moc nepomohou. Podle specialistky na výživu Kathy Warwick hraje nejdůležitější roli vyvážená a zdravá strava. Existuje však jeden produkt, který by ve vaší stravě figurovat neměl vůbec.

Cukr – nepřítel imunity

Možná to ani není takové překvapení, ale cukr vaší imunitě rozhodně neprospívá. Týká se to také výrobků s přidaným cukrem. Na jednu stranu je cukr pohotovou energií pro tělo a pro mozek, na druhou stranu velké množství cukru podporuje vznik zánětlivých procesů v těle. Imunitu nepodporuje vůbec.

A co med?

Med má mnoho zdravotních výhod, o tom není pochyb. Obsahuje ale také hodně cukru. Proto s ním buďte střídmí. Zvažte, zda místo něj nepřidat do čaje zázvor nebo skořici. Med působí antibakteriálně, ale je sporné, kolik byste ho museli sníst, abyste skutečně dosáhli nějakého účinku. Záleželo by i na tom, z jakého zdroje med máte a jaké je kvality.

Čím ještě podpořit imunitu

Odborníci se shodují, že pokud se chcete dobře starat o svou imunitu, měli byste začít od střev. Proto jezte hodně vlákniny. Přidejte ovoce, zeleninu, celozrnné výrobky, ořechy, semínka a luštěniny. Poměr ovoce a zeleniny by měl být čtyři porce zeleniny na jednu porci ovoce. Kromě zdravé stravy nezapomeňte také pít dostatek tekutin (ideálně vodu), pravidelně spát a podpořit odolnost pravidelným a přiměřeným pohybem.

Kostky cukru na tmavém podkladě iZdroj fotografie: Pixabay

Které doplňky stravy má smysl užívat

Někteří lidé si myslí, že když si nakoupí velké množství nejrůznějších vitamínových doplňků stravy, že mají vyhráno. Není to tak. Většinu z těchto doplňků vaše tělo nepotřebuje, protože si je bere z vyvážené a zdravé stravy. V zimních měsících se vyplatí užívat vitamín D a omega-3 kyselinu. Těchto dvou složek bývá u lidí nedostatek. Místo těch ostatních investujte raději do kvalitních potravin.

Kolik cukru za den přibližně sníte a vypijete?

Zdroj: Healthline
Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Dita Polívková

Zobrazit další články
DámskýDeník
DámskýDeník
Folklorní tanečníci v krojích zaskočili porotu, když začala hrát skladba od Michaela Jacksona. „Každý to bude chtít tančit,“ prohlásil Slávik
Události247
Události247
Špatná zpráva pro Putina: Tisíce Rusů si dobrovolně volají s Ukrajinci a prosí je o pomoc
VědaŽivě
VědaŽivě
Proč je ženám pořád zima? Pro zimomřivost je více předpokladů, problém spočívá v hormonech
adbz
adbz
Luštěniny ani kyselé zelí nemusí nadýmat. Klíč je ve správné přípravě