Jedna sklenice ozdraví žaludek, střeva, ledviny i kosti už za 7 dní

Tento oblíbený fermentovaný mléčný výrobek se těší obrovské popularitě díky svým zdravotním přínosům. Zařaďte jej do svého jídelníčku i vy.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Jen málokterý nápoj se může pyšnit takovým množstvím zdravotních výhod jako kefír. Ten se vyrábí jak z kravského, kozího či ovčího mléka, tak i z mléka rostlinného. Je tedy vhodný i pro vegetariány a osoby s intolerancí laktózy. Má vysoký obsah živin a probiotik a je velmi prospěšný pro trávení a zdraví střev. Tím však jeho přínosy rozhodně nekončí.

Vědecky potvrzené přínosy kefíru

Kefír je bohatý na bílkoviny, vápník, hořčík, vitamin D, riboflavin a vitamin B12. Nachází se v něm nejméně 12 aktivních probiotických kmenů, které pomáhají pečovat o zdraví střev a vyrovnávat mikroflóru. Kefír podporuje dobré bakterie a zároveň pomáhá držet na uzdě ty špatné a zabraňuje jejich přílišnému množení. Studie prokázaly, že kefír dokáže potlačit růst mnoha různých škodlivých bakterií, včetně salmonel, Helicobacter pylori a E. coli.

Díky svému unikátnímu složení vám může pomoci také s mnoha zažívacími problémy. Když budete pít kefír každý den, již po sedmi dnech uvidíte, že se cítíte znatelně lépe. Studie zatím jednoznačně potvrdily pozitivní vliv na průjmová onemocnění, syndrom dráždivého tračníku nebo například vředy způsobené infekcí H. pylori. Mimo to kefír potlačuje zánětlivé reakce související s alergiemi a astmatem, alespoň to vyplývá ze studií na zvířatech.

Kefír vás může ochránit před osteoporózou a dokonce i rakovinou

Pravidelná konzumace kefíru zlepšuje také zdraví kostí a snižuje riziko osteoporózy. Kefír, obzvláště plnotučný, je totiž nejen skvělým zdrojem vápníku, ale také vitaminu K2, který hraje v metabolismu vápníku klíčovou roli. Bylo prokázáno, že doplňování K2 snižuje riziko osteoporózy a zlomenin až o 81 %.

i

V současné době je také významně zkoumán jeho potenciální protirakovinný přínos. Předpokládá se, že probiotika obsažená v kefíru snižují růst nádorů tím, že stimulují imunitní systém. Tato ochranná role byla prokázána v několika studiích ve zkumavkách. Jednalo se především o výzkumy rakoviny rekta a tlustého střeva.

Jedna starší studie (z roku 2007) také zjistila, že výtažek z kefíru snížil počet lidských buněk rakoviny prsu o 56 %. Než však bude možné kefír prohlásit za skutečného bojovníka proti rakovině, bude potřeba provést více studií na lidech.

Kefír si můžete vyrobit i sami

Kefír si můžete velmi snadno vyrobit doma. K jeho výrobě budete potřebovat mléko (živočišné či rostlinné) a kefírová zrna. Ta seženete v obchodech se zdravou výživou, v některých supermarketech a samozřejmě na internetu. Předem si rozmyslete, z čeho budete kefír vyrábět, protože kefírová zrna pro mléčné a nemléčné nápoje se liší. Použít můžete také houby, například tibi, jejich použití je již však trochu náročnější.

Samotný postup je pak velmi jednoduchý:

  • Do sklenice vložte 1-2 polévkové lžíce kefírových zrn. Čím více zrn použijete, tím rychleji dojde ke kultivaci.
  • Přidejte asi 500 ml mléka, dle vlastního výběru. Ideálně v bio kvalitě. Levná nízkotučná mléka se na výrobu kefíru příliš nehodí. Nenalévejte sklenici úplně plnou, nechte nahoře cca 2,5 cm místa. Pokud chcete mít kefír hustší, můžete přidat (či část mléka nahradit).
  • Vlijte trochu plnotučné smetany.
  • Sklenici uzavřete a nechte ji při pokojové teplotě 12-36 hodin stát.
  • Jakmile nápoj zhrudkovatí je hotovo.
  • Nápoj sceďte a zrna můžete použít znovu.

Jak často pijete kefír vy?

Zdroj: Zdravě
Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Autor článku

Klára Sladká

Zobrazit další články