Vitamíny jsou zdrojem síly pouze při správné konzumaci. Některé kombinace jsou ale pro tělo časovanou bombou

Na člověka se valí informace o konzumaci vitamínů a minerálů. V jídelníčku proto nechybějí potravinové doplňky. Některé však jsou více na škodu než k užitku.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Lékárny mají regály plné lákavě vyhlížejících potravinových doplňků, které dodávají sílu, krásu, jemnou pleť, pevné kosti, odolnou psychiku, zdravé vyprazdňování a kdoví, co ještě. Odborný asistent Craig Maurice Hales, MD nepopírá důležitost vitamínů a minerálů pro lidský organismus, je ale vhodnější je do těla dostat přirozenou stravou. V některých případech jsou opravdu mnohem horší variantou. Proč je důležité to s konzumací vitamínů a minerálů nepřehánět a jak najít tu správnou míru?

Co jsou to doplňky stravy

Pod potravinovým doplňkem je třeba si představit potravinu, jež je koncentrovaným zdrojem vitamínů a minerálních látek. Obvykle se prodává ve formě tobolek, pastilek, tablet, pilulek, jako kapalina nebo sypký výrobek. Podstatné je si uvědomit, že tyto doplňky stravy jsou skutečně potravinou, nikoliv léčivem. Výrobu a prodej je regulován směrnicemi Evropského parlamentu a Rady (2002/46/ES) a také českými zákony (110/1997 Sb.) a vyhláškami (58/2018 Sb.).

iZdroj fotografie: Pixabay
Doplňky stravy jsou oblíbeným zpestřením jídelníčku.

Pozor na předávkování

Lidé v domnění, že dělají pro sebe to nejlepší, konzumují velké dávky vitamínů. Jistě, třeba vitamíny E a A chrání srdce před vznikem onemocnění, je proto prospěšné je tělu dodávat. Rizikové je ale předávkování. Tyto vitamíny nejsou rozpustné ve vodě, ale v tuku, takže se v těle ukládají do tukových zásob. Předávkování vitamínem E způsobuje zvýšené krvácení i zvýšení hladiny triglyceridů, zároveň omezuje produkci hormonů štítné žlázy. Nadměrná konzumace vitamínu A má na svědomí padání vlasů, zvracení, průjmy i zvětšení jater.

iTřezalka tečkovaná se nesmí kombinovat s antidepresivy.

Chodím často na slunce, vitamín D tedy nepotřebuji

Mylným může být názor, že když trávíte hodně času na slunci, máte dostatečnou zásobu vitamínu D. Obecně skutečně platí, že lidé žijící v severní části zemské polokoule mají nedostatek vitamínu D. Ten se projevuje nejčastěji únavou, bolestí svalů a kostí či poruchami spánku. Hladinu tohoto vitamínu lze zjistit rozborem krve. Je-li nižší, oplatí se konzumace potravinových doplňků, které příjem vitamínu D zvýší.

Nebezpečná kombinace potravinových doplňků

Spousta lidí spoléhá na pozitivní zdravotní účinky potravinových doplňků, a přitom nebere ohled na to, jestli se vhodně doplňují s jejich léky. Některé doplňky se totiž s nimi kombinovat vůbec nesmějí. Týká se to například třezalky, která se nesmí užívat společně s antidepresivy, antivirotiky, warfarinem, digoxinem či cytostatiky.

iZdroj fotografie: Pixabay
Není nad pestrou a zdravou stravu.

Vsaďte na pestrou stravu

V mnoha případech pestrá a vyvážená zdravá strava nahradí nutnost konzumace potravinových doplňků. Je to výhodné pro tělo i pro peněženku. Například probiotika získáte tak, že budete jíst bílé jogurty s živými bakteriemi nebo zakysané mléčné produkty. Na vitamíny a minerály jsou bohaté nejen ovoce a zelenina, ale i maso a mléčné výrobky.

Které doplňky stravy jsou vaše nejoblíbenější?

Zdroj: The Healthy

Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Jana Fojtíková

Zobrazit další články
DámskýDeník
DámskýDeník
Myslela si, že její syn zemřel před více než 10 lety. Pak se jeho hlas ozval z telefonu
Události247
Události247
Prodej uhlí hýbe světem
VědaŽivě
VědaŽivě
Vše o Tollundském muži, 2 400 let starém bažinatém těle. Byl tak dokonale zachován, že byl považován za nedávnou oběť
adbz
adbz
Doba sušení prádla se zkrátí na polovinu: Do pračky stačí přidat ručník, funkční je také metoda „na burrito“