Nejčastější příznaky nedostatku vitamínu B12 v těle: Od svalové slabosti až po bledou kůži

Vitamín B12 je velmi důležitá živina, která se podílí na mnoha procesech v lidském těle. Jeho nedostatek se může závažně podepsat na vašem zdraví.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Vitamín B12 je nenahraditelná živina, která zastává mnoho důležitých funkcí v lidském těle, a to od dobrého chodu metabolismu až po optimalizaci buněk. Důvodem, proč se lidé často potýkají s jeho nedostatkem, je podle Jillian Kubala skutečnost, že si jej váš organismus nedokáže vyrobit sám, a proto je důležité získávat jej z potravy (zejména z masa, ryb a vajec). Pokud však k nedostatku dojde, měli byste co nejrychleji zakročit, neboť může mít negativní dopady na vaše zdraví. Problém lze však naštěstí rozpoznat podle typických příznaků.  

1) Únava a svalová slabost 

Přetrvávající únava, malátnost a svalová slabost jsou prvními příznaky nedostatku vitamínu B12. Většina lidí však tyto nepříjemnosti připisuje jiným problémům, jako je zejména deprese, a proto zanedbávají správné vyšetření. Je proto důležité, abyste v případě jejich výskytu kontaktovali svého praktického lékaře, který vám pomůže stanovit diagnózu a určit přesnou příčinu problému (například provedením krevních testů). U některých lidí může také docházet k celkové sklíčenosti a nevysvětlitelné lenosti. 

2) Brnění a problémy s pamětí

Vitamin B12 je zodpovědný za tvorbu erytrocytů, které zásobují buňky kyslíkem. Pokud jej tedy nemá tělo dostatek, můžete začít pociťovat v končetinách mravenčení nebo se dokonce potýkat s anémií. Stejně tak byste měli být na pozoru před častým zapomínáním, které je taktéž jedním z příznaků tohoto problému – zejména pokud máte tendenci zapomínat doma klíče, nedokážete si vzpomenout na jméno kamaráda nebo pro co jste šli do obchodu. 

3) Bledá kůže a ztráta chuti

V důsledku nedostatku tohoto vitamínu může dojít také k poškození červených krvinek a následnému uvolňování bilirubinu, což je důležité barvivo produkované žlučníkem. To může vyvolat bledost kůže nebo jiné změny jejího odstínu. Ztráta chuti se projevuje u zhruba poloviny lidí, kteří se potýkají s tímto problémem. Důvodem může být především skutečnost, že vitamín B12 udržuje schopnost chuťových receptorů na jazyku. Pokud však dojde k jejich narušení, pacienti většinou ztrácejí potřebu jíst některé potraviny. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

4) Zhoršení zraku

Ve vzácných případech může nedostatek vitamínu B12 ovlivnit zrakový nerv a cévy sítnice a způsobit tak dvojité vidění, rozmazané vidění nebo dokonce také dočasnou slepotu. Jedná se o další známku, kterou byste rozhodně neměli ignorovat a v případě jejího výskytu okamžitě zakročit. Pokud si chcete pomoci sami, měli byste začít především u své stravy a jíst více potravin s obsahem tohoto důležitého vitamínu. Mezi jeho zdroje patří především maso a vnitřnosti, ryby, mléčné výrobky a také vejce. 

Rizikové skupiny

Nedostatek vitamínu B12 je nejčastěji podmíněn nevyváženou stravou. Jelikož je však obsažen pouze v živočišných produktech, ohroženi mohou být především vegetariáni a vegani. Kromě nich by si měli dávat pozor také: 

  • osoby s malabsorpcí a onemocněními žaludku a střev 
  • osoby užívající některé léky
  • lidé s diabetem 2. typu 
  • senioři a lidé nad 50 let
  • obézní lidé
  • těhotné a kojící ženy

Jak se před nedostatkem vitamínu B12 chráníte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Lukáš Jírovec

Zobrazit další články