Uznávaný neurochirurg zveřejnil 5 doporučení, jak zabránit vzniku a rozvoji demence

Renomovaný neurochirurg Sanjay Gupta tvrdí, že klíčová je prevence. K významnému snížení rizika vzniku demence stačí dodržovat pět zásad.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Klíčem k léčbě demence je prevence,“ říká Dr. Sanjay Gupta, neurochirurg a hlavní korespondent zdravotnické redakce CNN, ve své nedávno vydané knize Keep Sharp: Build a Better Brain at Any Age (2021). V češtině by měla vyjít koncem března 2022 pod názvem Bystřejší mozek. V této knize lékař radí, jak demenci předcházet a jak mírnit její projevy. Gupta upozorňuje, že změny v mozku, které vedou k demenci, začínají už 20 až 30 let před stanovením diagnózy, takže prevence je opravdu klíčová. Zde je jeho pět zásad:

Dbejte na dostatek pohybu

Podle Gupty je tou nejdůležitější věcí, kterou můžete udělat, abyste si udrželi zdravý mozek, právě cvičení. „Cvičení, a to jak aerobní, tak non aerobní (silový trénink), je nejen dobré pro tělo, ale ještě lepší pro mozek,“ píše v knize Keep Sharp. Doporučuje pravidelný pohyb, ať už jde o chůzi po schodech místo jízdy výtahem, dlouhé procházky nebo silový trénink. Pokud cvičíte pravidelně, Gupta doporučuje, abyste typy cvičení střídali.

iZdroj fotografie: Piqsels

Zůstaňte společensky aktivní

Pravidelně se stýkejte s lidmi, choďte se pobavit s přáteli, buďte s rodinou, poznávejte nové lidi. „Sociální interakce je jedním z velkých prediktorů neurogeneze,“ neboli tvorby nových mozkových buněk, která zabraňuje demenci, píše Gupta ve své knize. Když jsme obklopeni lidmi, uvolňují se hormony, které tvorbu nových buněk podporují.

iZdroj fotografie: Piqsels

Dopřejte si kvalitní spánek

Když spíte, probíhá v mozku čistící cyklus,“ řekl Gupta. Mozek se během spánku efektivně zbavuje nahromaděných toxinů. „V podstatě se zbavujete metabolického odpadu. Mozek se čistí i když jste vzhůru, ale tento proces je téměř o 60 procent účinnější, když spíte,“  dodává neurochirurg. Ve spánku se tedy mozek pročistí, aby mohl pracovat plynuleji a efektivněji, a tím lze předcházet rozvoji demence v pozdějším věku.

Zdravě se stravujte

Gupta v knize uvádí, že „co je dobré pro srdce, je dobré i pro mozek.“ Tedy vyvážená, zdravá strava, která zahrnuje dostatek omega-3 mastných kyselin. Jezte spíše malé porce, málo cukru a  pijte hodně vody. Zdravá strava může výrazně snížit riziko vzniku demence „a to i v případě, že jste nositeli geneticky rizikových faktorů,“ tvrdí doktor Gupta.

iZdroj fotografie: Piqsels

Zkoušejte nové věci

Když děláte nové věci, skvěle si tím cvičíte mozek. Gupta doporučuje přečíst si knihu, která není předmětem vašich obvyklých zájmů, navštěvovat kurzy vaření, umění nebo dalšího vzdělávání, zapojit se do skupiny spisovatelů nebo se učit nějaký cizí jazyk. Jakákoliv mentální aktivita, která je pro mozek nová, jej posiluje, a tím působí jako skvělá prevence demence.

Jak pečujete o svůj mozek vy?

Zdroj: EatThis

Diskuze Vstoupit do diskuze
52 lidí právě čte
Zobrazit další články
DámskýDeník
DámskýDeník
Myslela si, že její syn zemřel před více než 10 lety. Pak se jeho hlas ozval z telefonu
Události247
Události247
Prodej uhlí hýbe světem
VědaŽivě
VědaŽivě
Vše o Tollundském muži, 2 400 let starém bažinatém těle. Byl tak dokonale zachován, že byl považován za nedávnou oběť
adbz
adbz
Doba sušení prádla se zkrátí na polovinu: Do pračky stačí přidat ručník, funkční je také metoda „na burrito“