Znáte kmín pouze jako koření? Ukážeme vám, že je prospěšný také pro vaše zdraví

Kmín zná každý a jako koření je téměř univerzální. Možná jste však nevěděli o tom, jak je konzumace kmínu prospěšná pro lidské zdraví.

i Zdroj obrázku: Pixabay.com
                   

Kmín má řadu příznivých účinků, zejména

  • zlepšuje trávení
  • má protizánětlivé účinky
  • obsahuje antioxidanty
  • obsahuje důležité látky, například železo
  • chrání před otravou jídlem a také před vznikem závislosti na některých lécích
  • snižuje nebezpečný cholesterol
  • je vhodný zejména pro prevenci, ale také léčbu cukrovky
  • pomáhá při redukci hmotnosti.

Kmín můžete užívat tak, jak jste zvyklí, to znamená ve formě koření, existují však také doplňky stravy, které kmín obsahují. Před jejich užíváním je však doporučeno obrátit se nejprve na lékaře, protože reálně hrozí alergická reakce organismu na příliš velkou dávku kmínu.

iZdroj obrázku: Pixabay.com
Kmín můžete užívat tak, jak jste zvyklí

Kmín jako ochrana před otravou jídlem

Tento účinek kmínu stojí za tím, že se vůbec začal používat jako koření. V minulosti byl totiž kmín z tohoto hlediska nenahraditelný, vzhledem k omezeným možnostem správného skladování potravin byl člověk vystaven riziku otravy jídlem v daleko větší míře než v současné době. Tento účinek kmínu se nazývá antimikrobiální, protože kmín je schopen účinně eliminovat škodlivé mikroorganismy.

Kmín funguje také jako přírodní antibiotikum.

Kmín jako pomocník při redukci váhy

Byly provedeny klinické studie, které byly zaměřené právě na zkoumání vlivu kmínu na cílené snižování hmotnosti člověka. Ukazuje se, že kmín může skutečně reálně pomoci v boji proti přílišné nadváze nebo obezitou, ale pokud se daný člověk rozhodne pro užívání kmínového výtažku ve formě doplňku stravy, měl by tento krok konzultovat s odborníkem, aby předešel nechtěným obranným reakcím organismu.

iZdroj obrázku: Pixabay.com
Ukazuje se, že kmín může skutečně reálně pomoci v boji proti přílišné nadváze

Kmín jako zásobárna antioxidantů

Antioxidant je látka, která neutralizuje působení volných radikálů a posilují tak imunitní systém. Patří sem například koenzym Q10, beta-karoten, některé vitamíny (A, B6, C, E), ale například také selen a zinek. Pokud jde o volné radikály, jedná se o volné elektrony, které mohou v organismu napáchat různé škody, například mohou vést k ucpání tepen a zvýšenému riziku kardiovaskulárního onemocnění. Konzumace kmínu způsobuje, že se z volných radikálů stávají stabilní elektrony, které již tyto nepříznivé účinky na lidské zdraví nemají.

Kmín jako zdroj železa

Železo je pro fungování lidského organismu velice důležité, a přesto je zejména pro vyspělé země příznačný jeho nedostatek ve stravě. Konzumace kmínu tedy napomáhá optimalizaci denní dávky železa, které potřebují děti ke správnému růstu, ale také například ženy po ukončení menstruace, kdy jeho značné množství ztrácejí.

Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Zobrazit další články
DámskýDeník
DámskýDeník
Máte pocit, že se vám láska vyhýbá? Přitáhněte si štěstí podle znamení zvěrokruhu
Události247
Události247
Novým ministrem školství bude od zítřka Vladimír Balaš. Prezident Zeman mu při jmenování vyčetl prohřešky z minulosti
VědaŽivě
VědaŽivě
Neetické pokusy koktajícího vědce: Oběťmi se stalo 22 malých sirotků, projekt se jmenoval „Monster Study“
adbz
adbz
Lepší rajčata a papriky jste ještě nejedli. Tohle domácí hnojivo sice musíte nechat pár dní odstát, ale rozhodně se to vyplatí