Kalorická hustota aneb Jak snadno zhubnout, a přitom jíst více jídla. Obliba metody se šíří rychlostí blesku

Kalorická hustota se sice v mnohém podobá počítání kalorií, není to však totéž. Při tomto stylu hubnutí totiž rozhodně nebudete trpět hlady ani nedostatkem živin.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Pochopení toho, jak funguje energetická hustota, vám může pomoci zhubnout, a to tak, že budete jíst méně kalorií a zároveň více jídla. Jak vysvětluje expertka na výživu Adda Bjarnadottir, MS, tato metoda může být pro dietáře mnohem jednodušší a účinnější než počítání kalorií. Na první pohled se mohou zdát obě metody podobné, protože energetická hustota se také měří v kaloriích, ale v tomto případě je důležité dívat se na údaje v přepočtu na 100 gramů.

Kalorická hustota

Kalorická hustota popisuje počet kalorií v daném objemu nebo hmotnosti potraviny. Stručně řečeno to znamená, že zaměřením se na nízkokalorické potraviny můžete sníst velké množství jídla, a zároveň snížit počet kalorií. To může mít mnoho zdravotních výhod, včetně zvýšeného příjmu živin a snížení hmotnosti. Výběr nízkokalorických potravin vám může pomoci zhubnout, protože automaticky přijímáte méně kalorií, ale jíte velké a syté porce. 

Snadněji to pochopíte, když si představíte plný talíř jídla. Čím méně kalorií je na talíři, tím nižší je kalorická hustota jídla. Zelenina s 30 kaloriemi na 100 gramů má nízkou kalorickou hustotu, zatímco čokoláda s 550 kaloriemi na 100 gramů má velmi vysokou kalorickou hustotu. Pokud svůj jídelníček založíte na nízkokalorických potravinách, budete si zpravidla vybírat zdravé a na živiny bohaté celozrnné potraviny. 

Kalorická hustota ovlivňuje hmotnost i pocit hladu

Nízkokalorické potraviny obvykle obsahují méně tuku a více vody a vlákniny. Jsou proto vynikajícím způsobem, jak se po jejich konzumaci cítit nasyceně a snížit denní příjem kalorií. Naproti tomu mnohé kalorické potraviny jsou vysoce zpracované a velmi chutné, takže se jimi k vlastnímu neprospěchu snadno přejídáme. 

iZdroj fotografie: Freepik

V jedné studii účastníci zkonzumovali o 56 % více kalorií, když jedli jídlo s vysokým obsahem energie, než když jedli jídlo s nízkým obsahem energie. Jiná studie porovnávala kalorický příjem vysokokalorických a nízkokalorických potravin, které si byly chuťově a makroživinami podobné. Při konzumaci vysokokalorického jídla zkonzumovali lidé v průměru o 425 kalorií více než při konzumaci nízkokalorického jídla. 

Zdravá dieta

Pokud se zaměříte na celozrnné potraviny a omezíte příjem zpracovaných potravin, přirozeně zvýšíte příjem bílkovin, zeleniny a ovoce. Bylo prokázáno, že tyto potraviny podporují hubnutí tím, že snižují příjem kalorií na jedno jídlo nebo den, a zároveň zabraňují návalům hladu. Nízkokalorická strava může snížit návaly hladu, protože váš žaludek vnímá množství jídla, které sníte.

V jedné studii na toto téma účastníci zhubli v průměru 7,7 kg poté, co po dobu jednoho roku nahradili vysoce kalorické tuky nízkokalorickým ovocem a zeleninou. Výsledky jiné pozorovací studie ukázaly, že dospělí, kteří se stravovali méně kaloricky, měli po pěti letech výrazně menší obvod pasu a BMI.

Stačí tedy, když budete dál jíst své oblíbené pokrmy, vyberete si poloviční množství a vynechanou porci nahradíte velkou mísou salátu. Tímto způsobem získáte stravu, která vám bude chutnat a která bude mnohem zdravější a pomůže vám zhubnout. Všechny tyto změny jsou pro vaše dlouhodobé zdraví.

  • Budete jíst více libových bílkovin: Kvalitní bílkoviny vám pomohou zhubnout a mají mnoho dalších výhod.
  • Získáte více živin: Tato dieta podporuje konzumaci ovoce a zeleniny bohatých na mikroživiny a antioxidanty.
  • Snížíte příjem kalorií: Snížení příjmu kalorií a snížení hmotnosti je jedním z nejlepších způsobů, jak zlepšit zdraví při nadváze.
  • Vyvážená a udržitelná strava: Tento způsob stravování vás naučí zaměřit se na zdravější, nízkokalorické potraviny a nebude vás nutit zcela se vzdát svých oblíbených jídel. Většina nezpracovaných a přírodních potravin má nízký obsah kalorií. To platí zejména pro zeleninu, ovoce, libové maso, ryby a vejce. Naopak velmi tučných, slaných a sladkých jídel budete jíst menší množství.

Jaká byla vaše strategie, když jste se snažili zhubnout?

Zdroj: Healthline
Diskuze Vstoupit do diskuze
53 lidí právě čte
Autor článku

Klára Sladká

Zobrazit další články
DámskýDeník
DámskýDeník
Měla antikoncepci, stejně otěhotněla. Když lékaři viděli, co drželo po porodu její dítě v ruce, zůstali v němém úžasu
Události247
Události247
Nový podvod na důchodce: Falešnou prohlídkou u lékaře vše začíná, prázdnou peněženkou končí
VědaŽivě
VědaŽivě
Psi, kteří žijí nejkratší dobu: Jedno z nejoblíbenějších plemen může být lidským společníkem pouze 4,5 roku
adbz
adbz
Utajené tlačítko na myčce ušetří hromadu peněz. Bohužel většina lidí nečte manuály, a tak o něm nemá tušení