Přetrvávající únava není normální. Na vině je stres a nedostatek vitamínů

Přetrvávající únava je velice nepříjemná. Důvodů, proč tomu tak je, může být hned několik. Potíže mohou být v chybějících živinách i nedostatku spánku.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Únava je pro tělo důležitá. Je běžná po náročné fyzické aktivitě, při dostatku spánku i při nemoci. Pokud ovšem únava přetrvává, je dobré s tím něco dělat. Problém může být v nedostatku kvalitního spánku i určitých živin. Na vině také může být stres, dietní nerovnováha i určité zdravotní potíže. Vhodná není ani přílišná konzumace kofeinu či nedostatečná hydratace. Specialistka na výživu Maya Feller, MS, RD, CDN vysvětluje, že dalším rizikovým faktorem pro přetrvávající únavu může být i obezita či sedavý životní styl.

Stěžejní v boji proti únavě může být dostatek spánku i zvládání stresu

Spánek je tolik důležitý, jelikož tělo během spánku provádí řadu procesů. Včetně regenerace a opravy buněk. Je však podstatné, aby spánek byl nepřerušovaný a klidný. Jen tak může projít potřebnými fázemi. U dospělých lidí je doporučováno spát alespoň 7 hodin denně. Stres patří k životu, ale chronický stres je spojován s únavou. Nelze se vyhnout všem stresovým situacím v práci ani doma, přesto zvládání stresu pomáhá předcházet úplnému vyčerpání.

Na vině může být i nedostatek určitých živin

I když spíte dobře a déle než 7 hodin denně, tak nedostatek určitých živin může vést k pocitu vyčerpání. Pokud tělu chybí vitamíny skupiny B, může být znatelná neustálá únava. Zdrojem vitamínu B je například pohanka, ovesné vločky, pečivo, mléčné výrobky, sušené ovoce i mořské plody. Ze skupiny vitamínu B je zásadní i kyselin pantotenová, která reguluje mozkovou činnost a zlepšuje mechanismy myšlení i paměti. Pomáhá také předcházet onemocněním tenkého střeva.

iZdroj fotografie: Unsplash

Důležitou roli vzhledem k únavě hraje i vitamín C. Zlepšuje totiž imunitu a dodává tělu sílu i vytrvalost a zvyšuje také výkonnost. Zdrojem jsou citrusové plody, šípky, paprika nebo rybíz. Na únavu má vliv i vitamín D. Ten tělu dodává energii, pomáhá bojovat proti únavě a pomáhá i s koncentrací. Jeho nedostatky způsobují řadu nepříznivých důsledků. Tělo ho přijímá ze slunečního záření. Je také obsažen v rybím tuku. Významná je i role železa, jehož nedostatek způsobuje zvýšenou únavu a malátnost.

Další faktory ovlivňující únavu

Nejen určité vitamíny, ale i strava obecně ovlivňuje to, jak se cítíte. Pro udržení energie a získání všech živin, které jsou pro tělo potřebné, je důležité konzumovat vyváženou stravu. Stěžejní je konzumace ovoce, zeleniny, luštěnin a podobně. V boji proti únavě nepomůže ani přílišná konzumace kofeinu či nedostatečná hydratace. Je tudíž nutné dodržovat pitný režim. Problémy se můžou pojit i s obezitou, jelikož ta je spojována se špatnou kvalitou spánku. Potíže mohou souviset i se sedavým životním stylem, prací na směny či užíváním určitých léků.

Jak bojujete proti únavě vy?

Zdroj: Healthline
Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Zobrazit další články