Ze starých banánů lze připravit čaj: Světe, div se, má blahodárné přínosy pro zdraví

Banánový čaj nabízí řadu užitečných zdravotních přínosů, ze kterých může těžit naprosto každý. Stačí si jej umět správně připravit a pravidelně jej konzumovat.

i Zdroj fotografie: Sudhan Ram / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Banánový čaj je velmi léčivý nápoj, který si můžete připravit tak, že uvaříte celý jeden banán v horké vodě a poté výslednou tekutinu přelijete do hrnečku. Podle vašich preferencí si jej pak můžete dochutit dalšími zdravými ingrediencemi, jako je například skořice. Jak navíc říká Katey Davidson, jeho pravidelná konzumace vám přinese mnoho zdravotních benefitů, a to včetně lepšího spánku, trávení a prevence před žaludečními problémy. Jedná se o levný nápoj, který můžete přidat do svého jídelníčku již dnes. 

1) Bohatý obsah antioxidantů 

Banány mají přirozeně vysoký obsah antioxidantů rozpustných ve vodě, včetně dopaminu a galokatechinu, které pomáhají bojovat proti volným radikálům a předcházet chronickým onemocněním, jako jsou zejména srdeční choroby. Je ovšem zapotřebí poznamenat, že slupka tohoto ovoce jich obsahuje mnohem více než dužina – proto její přidání do čaje během vaření čaje může zvýšit účinnost nápoje. Bohužel však banánový čaj postrádá obsah vitamínu C, který je velmi citlivý na teplo a během vaření dochází k jeho zničení. 

2) Může zabránit nadýmání

Banánový čaj má vysoký obsah draslíku, což je zároveň minerál a elektrolyt, který je velmi důležitý pro regulaci rovnováhy tekutin, zdravý krevní tlak a svalové kontrakce. Stejně tak úzce spolupracuje se sodíkem, dalším minerálem a elektrolytem, který reguluje rovnováhu tekutin v buňkách – pokud však dojde k tomu, že tyto buňky budou obsahovat více sodíku, může docházet k zadržování vody a nadýmání. Pravidelná konzumace banánového čaje by vás však díky svým vlastnostem měla před těmito problémy ochránit. 

3) Podporuje spánek

Tento lahodný čaj se stal v poslední době také velmi oblíbeným prostředkem pro podporu lepšího a kvalitnějšího spánku. Důvodem je především skutečnost, že obsahuje tři hlavní živiny, včetně zmíněného draslíku a hořčíku. Tyto minerály pomáhají uvolňovat svaly a jsou často spojovány s lepší kvalitou a délkou spánku. Stejně tak se jedná o skvělý zdroj tryptofanu, aminokyseliny, která je důležitá pro tvorbu hormonů serotoninu a melatoninu navozujících spánek. Nicméně je zapotřebí provést další studie, které by tyto skutečnosti potvrdily. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

4) Může podporovat zdraví srdce

Některé živiny obsažené v banánovém čaji mohou podporovat zdraví srdce – a to opět zejména díky draslíku a hořčíku, které prokazatelně pomáhají snižovat krevní tlak a také riziko srdečních onemocnění, včetně mozkové mrtvice. Mimo jiné pak tento nápoj obsahuje také katechiny, což jsou antioxidanty, které chrání krevní cévy a taktéž pomáhají předcházet kardiovaskulárním nemocem.

Jak připravit banánový čaj

Příprava banánového čaje je velmi snadná a budete k ní potřebovat pouze jeden celý banán a pár dalších ingrediencí pro jeho ochucení, jako je například skořice a med. Jakmile získáte všechny potřebné věci, postupujte následovně: 

  • Naplňte hrnec zhruba 500 až 750 mililitry vody a přiveďte ji k varu.
  • Vezměte si celý banán a jemně jej opláchněte pod tekoucí vodou, abyste odstranili všechny nečistoty. 
  • Ponechte slupku na banánu, ale odkrojte oba jeho konce.
  • Nyní přidejte banán do vroucí vody, snižte teplotu a nechte jej vařit 15 až 20 minut.
  • Jakmile budete mít hotovo, přidejte do tekutiny ještě skořici a med (volitelně).
  • Banán vyjměte a zbylou tekutinu rozdělte do 2 až 3 šálků.
  • A máte hotovo, dobrou chuť!

Výsledný nápoj můžete pít ihned nebo jej skladovat 1 až 2 dny v lednici. Abyste předešli plýtvání, můžete použít zbytky banánu do jiných receptů, například do koktejlů, ovesné kaše nebo banánového chleba.

Jak se banánový čaj osvědčil vám?

Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Lukáš Jírovec

Zobrazit další články