Červená rýže, málo známá zdraví prospěšnější alternativa ke klasické bílé. Klíčová je správná příprava - JakZdravě.cz

Červená rýže, málo známá zdraví prospěšnější alternativa ke klasické bílé. Klíčová je správná příprava

Kdo bojuje s vysokým cholesterolem, možná už o ní slyšel. Červená rýže opravdu obsahuje látku, která bývá součástí některých léků na snižování hladiny cholesterolu.

i Zdroj fotografie: Pexels
                   

Červená rýže je označení pro tradiční čínskou potravinu, dochucovadlo a potravinářské barvivo, které se z vařené rýže vyrábí fermentací za pomoci plísně zvané Monascus purpureus. Dříve se červená rýže pěstovala výhradně v asijských zemích. Ve 20. století, s rozmachem výběru, to bylo možné v Rusku a evropských zemích. Nyní existuje dokonce několik odrůd červené rýže. A my si nyní ukážeme, jak ji připravit a jak prospěšná našemu tělu je.




Červená VS. Bílá rýže

Červená rýže je v mnoha ohledech lepší než bílá. Má nižší obsah kalorií, obsahuje méně škrobu, a má vyšší obsah bílkovin a vlákniny než klasická bílá rýže. Navíc obsahuje důležité antioxidanty a více vitamínů a minerálů – měď, železo, jód, selen, vápník, zinek a vitamíny A, E a většinu vitamínů B. Jedinou její nevýhodou je doba vaření, jelikož se vaří 40-50 minut.


iZdroj fotografie: Pexels

Proč je červená rýže užitečná?

Je doporučování ji zahrnout do zdravého stravování. Normalizuje hladinu cukru v krvi, obsahuje hodně vlákniny, snižuje hladinu cholesterolu, je bezlepková, stimuluje produkci serotoninu (hormonu štěstí) a zlepšuje práci kardiovaskulárního systému. Používá se také při léčbě neurologických onemocnění, bakteriálních infekcí a cukrovky.


iZdroj fotografie: Pexels

Pravidelné užívání červené rýže je dobrou prevencí onkologických onemocnění, obzvláště rakoviny tlustého střeva a prsu. Obsažený hořčík a vitamin B6 zlepšují fungování nervového systému – snižují úzkost a zlepšují kvalitu spánku.

Jak si uvařit červenou rýži

Červená rýže má mírně slanou a výraznější chuť než běžná bílá. Jak vařit obilovinu tak, aby během vaření neztratila své prospěšné vlastnosti? Zrníčka propláchneme studenou vodou, nasypeme je do hrnce a zalijeme vroucí vodou. Pro jednu sklenici rýže budeme potřebovat dvě sklenice vody. Vaříme na mírném ohni 40-50 minut. Na konci vaření by se měla voda odpařit. Do červené rýže se zpravidla nepřidává máslo nebo rostlinný olej, protože zrna jsou jemná a měkká. Hodí se k masu, zelenině, k čemukoliv. Dobrou chuť!

Zdroj: Health Benefits

Diskuze Vstoupit do diskuze
115 lidí právě čte
Zobrazit další články
DámskýDeník
Sklady před vánočními svátky
Události247
Nová vláda chce po nastoupení do úřadu povinné očkování zrušit. Ne ale úplně, budou existovat výjimky
VědaŽivě
Čeká nás v budoucnu reálný Armageddon? V případě velkého asteroidu mířícího na Zem mají světové velmoci jasný scénář
adbz
Pěstování čerstvé jarní cibulky pomocí kelímku a vody. Během 9 dnů vyrostou na parapetu nekonečné zásoby