Jahody: Fakta o výživě a přínosy pro zdraví? | JakZdravě.cz

Jahody jsou bohatý zdroj vitamínů a antioxidantů, pro lidské zdraví jsou více než přínosné. V jaké formě se je vyplatí jíst?

Jahody jsou vynikajícím zdrojem vitamínu C, B9, manganu, folátu a draslíku. Jsou také bohaté na antioxidanty. Pro naše zdraví jsou víc než prospěšné.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Věděli jste, že konzumace jahod může mít pozitivní vliv na zdraví vašeho srdce nebo na hladinu cukru v krvi? Tyto bobulovité plody se obvykle konzumují syrové a čerstvé. Používají se však také do dezertů, dortů, želé či marmelád. Mnozí si je rádi ukládají do mrazáku, aby si na nich mohli pochutnat třeba i v zimě. Často se z nich dělá jahodová dřeň nebo domácí zmrzlina.  




Nutriční hodnoty jahod 

Jahody jsou z 91 % tvořené vodou. Obsahují necelých 8 % sacharidů a zanedbatelné množství tuku a bílkovin. Výživové hodnoty ve 100 gramech syrových jahod jsou následující: 32 kalorií, 91 % vody, 0,7 gramů bílkoviny, 7,7 gramů sacharidů, 4,9 gramů cukru, 0,3 gramů tuku a 2 gramy vlákniny. Obsah sacharidů je tedy velmi nízký. Navíc většina těchto sacharidů není tělu nebezpečná, protože jde o jednoduché cukry, jako je glukóza, fruktóza a sacharóza. Jahody ovšem obsahují slušnou porci vlákniny.  


iZdroj fotografie: Depositphotos

Mají také relativně nízké skóre glykemického indexu. To znamená, že konzumace jahod by neměla vést k velkým výkyvům hladiny cukru v krvi, a proto jsou považované za bezpečné pro lidi trpící cukrovkou. Vláknina obsahuje přibližně 26 % obsahu sacharidů v jahodách. Jedná dávka 100 gramů poskytuje 2 gramy vlákniny, a to jak rozpustné, tak nerozpustné. Vláknina je důležitá pro výživu přátelských bakterií ve střevě a pro zlepšení zdraví zažívacího traktu. Hodí se dokonce i při snižování váhy.  

Vitamíny a minerály v ovoci 

Jahody jsou vynikajícím zdrojem vitamínu C. To je antioxidant nezbytný pro zdraví pokožky a celého imunitního systému. Plody obsahují také mangan. Tento stopový prvek je důležitý pro mnoho procesů v těle. Úžasné je, že jahody obsahují i kyselinu listovou známou jako vitamín B9. Její role v těle je podstatná pro normální růst tkání a funkci buněk. Velký význam má hlavně pro těhotné ženy a starší osoby. Jahody obsahují též draslík, který pomáhá při regulaci krevního talku.  


iZdroj fotografie: Pixabay

V menší míře se v jahodách vyskytují vitamíny B6, K a E. Dále v nich najdete fosfor, měď, železo a hořčík. Pokud tedy máte možnost jahody v letní sezóně denně konzumovat, klidně jich jezte, co jen hrdlo ráčí. Pochutnat si na nich můžete k šampaňskému nebo jen tak. Skvěle chutnají rozmačkané se smetanou. V tomto případě však již vytvořený pokrm není tak zdravý. Lepší volbou je varianta s bílým nízkotučným jogurtem. 

Zdroj: Healthline

Diskuze Vstoupit do diskuze
147 lidí právě čte
Zobrazit další články
DámskýDeník
Holení odzvonilo, depilace slaví úspěch. Žiletka vosku nedokáže konkurovat, ten udrží sametově hebké nohy několik týdnů
Události247
SMS karantény? Je otázka, kdy zprávu otevřeme a jestli ji vůbec přečteme, říká advokát Bláha
VědaŽivě
Jak se ptáci naučili létat? 3 vycvičení netopýři pomáhají vědcům zjistit, jak ptáci poprvé vzlétli
adbz
Seznam nejdražších psích plemen pro rok 2022: Tibetského mastifa pořídíte i za 42 milionů korun