I slunečnicová semínka mají co nabídnout: Pomohou na záněty i krevní tlak

Slunečnicová semínka se výborně hodí do salátů, suchých směsí i samotné, jako zdravá svačinka. Jejich pravidelnou konzumací výrazně prospějete svému zdraví.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Slunečnice jsou oblíbenou přísadou do pečiva, cereálních tyčinek i sušených směsí. Obsahují mnoho zdravých tuků, prospěšných rostlinných sloučenin a několik vitaminů a minerálů. Jak vysvětluje dietoložka Marsha McCulloch, MS, RD všechny tyto prospěšné látky mohou snížit riziko mnoha častých zdravotních problémů, včetně srdečních onemocnění a cukrovky 2. typu.

Slunečnicová semínka vám pomohou zachovat pevné zdraví

Podle mnoha vědeckých studií mohou slunečnicová semínka zmírňovat příznaky a rozvoj některých onemocnění, včetně aterosklerózy, vysokého cholesterolu a diabetu 2. typu.

Srdeční onemocnění

Slunečnicová semínka obsahují hořčík a nenasycené mastné kyseliny, které snižují krevní tlak. Další sloučeniny obsažené ve slunečnicových semínkách navíc blokují enzym, který způsobuje zužování cév. Tím ve finále napomáhají uvolnění cév a snížení krevního tlaku. Například z jedné studie vyplynulo, že pouhých 30 gramů slunečnicových semínek denně vedlo k 5 % poklesu systolického krevního tlaku a snížení LDL (špatného) cholesterolu o 12 % .

V přehledu 13 studií bylo navíc u lidí s nejvyšším příjmem kyseliny linolové (jedna z nenasycených mastných kyselin hojně obsažená ve slunečnicových semínkách) zjištěno o 15 % nižší riziko srdečních onemocnění a o 21 % nižší riziko úmrtí na srdeční onemocnění, jako je například infarkt.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Diabetes

Studie naznačují, že lidé, kteří denně sní 30 g slunečnicových semínek  (samozřejmě jako součást zdravé stravy), mohou během šesti měsíců snížit hladinu cukru v krvi nalačno přibližně o 10 % více než lidé, kteří slunečnicová semínka nejedí. Navíc pokud budete konzumovat pečivo s obsahem slunečnicových semínek, snížíte vliv sacharidů na hladinu cukru v krvi. 

Tato vlastnost je dána vysokým obsahem bílkoviny a tuků ve slunečnicových semínkách, které zpomalují vyprazdňování žaludku. Díky tomu se cukry ze složených sacharidů uvolňují pomaleji. Tyto vlastnosti slunečnicových semínek jsou obzvláště prospěšné pro diabetiky 2. typu.

Chronický zánět

Krátkodobý zánět je přirozenou imunitní reakcí a pomáhá tělu bojovat s infekcí. Chronický zánět je však naopak rizikovým faktorem mnoha onemocnění, včetně již zmiňovaných srdečních onemocnění a diabetu 2. typu. 

V průběhu jedné studie provedené na více než 6 000 dospělých osobách, bylo zjištěno, že konzumace slunečnicových semínek alespoň pětkrát týdně, přispívá ke snížení hladiny C-reaktivního proteinu. Jedná se o protein, který přispívá ke vzniku onemocnění srdce a cév. Lidé, kteří jedli často slunečnicová semínka, měli hladinu tohoto proteinu o 32 % nižší než ti, kteří semínka nejedli.

Sedmidenní slunečnicová kúra 

Tato slunečnicová kúra působí pozitivně na hladinu cholesterolu, krevní tlak i oběh, snižuje chronickou únavu i zánětlivé procesy v těle. K přípravě budete potřebovat jen vodu a slunečnicová semínka.

Příprava a použití:

Přiveďte k varu 500 ml vody a přidejte do ní 1 šálek loupaných, nesolených, syrových slunečnicových semínek. 10 minut povařte a odstavte z ohně, přikryjte a nechte 2 hodiny odstát. Občas promíchejte a poté sceďte. Přelijte do uzavíratelné lahve a uchovávejte v lednici. Každé ráno vypijte nalačno sklenici této šťávy. 

Jak často jíte slunečnicová semínka?

Diskuze Vstoupit do diskuze
71 lidí právě čte
Autor článku

Klára Sladká

Zobrazit další články