Výhody a na co dát pozor u syrových klíčků | JakZdravě.cz

Superpotravina posilující imunitu, která stojí pár korun a vyroste kdekoli za pár dní. Zlepšuje trávení i zdraví srdce

Syrové klíčky mohou chutnat mnoha lidem, a to je jedině dobře, protože mají dost zdravotních výhod. Jen je třeba si některé věci pohlídat, ať si zbytečně neuškodíte.

i Zdroj fotografie: Unsplash
                   

Mnoho lidí považuje právě syrové klíčky za výborný nutriční zdroj a není se čemu divit, jsou totiž bohaté na mnoho vitamínů a minerálů. Bohužel jsou často spojovány i s otravou jídlem, a tak si lidé často říkají, zda má cenu riskovat. Odbornice na toto téma Kathy W. Warwick, R.D., CDE proto veřejnosti vysvětluje všechny výhody i nevýhody konzumace syrových klíčků.




Co to přesně znamená?

Možná, že jste o čerstvě vyklíčených rostlinách, které jsou určeny k okamžité konzumaci, nikdy neslyšeli. Proces klíčení obvykle začíná namáčením semen po dobu několika hodin. Poté musíte namočená semena nechat ve správné kombinaci teploty a vlhkosti dva až sedm dní růst. Nakonec vám vznikne klíček o délce cca pěti centimetrů. Naklíčit můžete hned několik druhů semen.

Často se pěstují fazolové a hrachové klíčky, mezi které patří adzuki, sójové boby, černé fazole, zelený hrášek, čočka, garbanzo, fazole mungo a klíčky sněžného hrášku. Naklíčená zrna jsou například hnědá rýže, amarant, ovesné klíčky, quinoa a pohanka. Do zeleninových nebo listových klíčků řadíme ředkev, řepu, jetel, klíčky pískavice, brokolici, hořčici zelenou a řeřichu. Poslední jsou klíčky ořechů a semínek, ve kterých můžete najít klíčky mandlí, vojtěšky, sezamových semínek, ředkviček, dýňových semínek a slunečnicových semínek.

Syrové klíčky jsou velmi výživné

Jak již bylo zmíněno, klíčky jsou bohatým zdrojem živin a prospěšných rostlinných sloučenin, to ovšem nemění nic na tom, že mají nízký obsah kalorií. Díky procesu klíčení jsou bohatší na folát, fosfor, vitamíny C a K, bílkoviny, hořčík a mangan. Bílkoviny v klíčcích mají i tu výhodu, že jsou snadněji stravitelné. Zároveň jsou klíčky skvělým zdrojem antioxidantů a dalších prospěšných rostlinných sloučenin.


iZdroj fotografie: Unsplash

Pomohou vám s lepším trávením

Jakmile jednou semena dosáhnou naklíčení, jejich obsah vlákniny se stává daleko dostupnější, a navíc se i rapidně zvyšuje. V jedné studii nechali zrna naklíčit po dobu pěti dnů a na konci pokusu obsahovala až o 133 % více vlákniny než nenaklíčená zrna. V jiném případě to vědci zkoušeli na klíčících fazolích, které hodnotu své vlákniny zvedly až o 226 %. Většinou se jedná o vlákninu nerozpustnou, která pomáhá v těle předcházet zácpě.

Klíčky mohou zlepšit zdraví srdce

Jakmile zahrnete klíčky do vaší každodenní stravy, poděkuje vám za to i vaše srdce. Klíčky totiž mohou snižovat různé faktory srdečních onemocnění, jako je například vysoká hladina cholesterolu v krvi. Již několik studií, které byly provedeny na zvířatech, ukázalo, že konzumace klíčků může zvýšit HDL cholesterol (což je ten dobrý) a snížit hladinu celkového a LDL cholesterolu (to je ten špatný).


iZdroj fotografie: Unsplash

V jiné studii se podávalo lidem s diabetem 2. typu 10 gramů prášku z brokolicových klíčků denně, a to po dobu čtyř týdnů. Výsledky ukázaly, že se účastníkům výzkumu výrazně zvýšil dobrý HDL cholesterol a hladina triglyceridů se snížila o 18,7 %. To jsou vlastně drobné tukové částice, které můžete najít v tukové tkáni a které čekají na své využití. Například faldíky na břiše jsou právě triglyceridy, a asi je vám jasné, že se vyplatí jejich hodnotu udržovat ve zdravé míře.

Syrové klíčky mohou obsahovat škodlivé bakterie

Asi největší problém spojovaný s konzumací klíčků je riziko otravy. Tomuto riziku nepomáhá ani fakt, že takové klíčky se konzumují buďto úplně syrové nebo jen málo tepelně upravené. Ovšem zároveň musíte klíčky pěstovat ve vlhkých a teplých podmínkách, kde se významně daří bakteriím, jako jsou E. coli a Salmonella.


iZdroj fotografie: Depositphotos

Jakmile dojde k otravě jídlem, příznaky se začnou projevovat 12 – 72 hodin po konzumaci klíčků. Mezi příznaky otravy patří průjem, zvracení a žaludeční křeče. Většinou život neohrožují. Co se ovšem týče lidí starších, těhotných žen, dětí a lidí s celkově slabším imunitním systémem, tak ti by měli klíčky vždy důkladně provařit nebo je vůbec nekonzumovat. Existují ovšem některé tipy, jak riziko otravy alespoň trochu snížit.

  • Vždy kupujte chlazené klíčky.
  • Zkontrolujte jejich vzhled, klíčky se silným zápachem nebo slizkým vzhledem nikdy nekupujte ani nejezte.
  • Uchovávejte je v lednici, při teplotách pod osm stupňů.
  • Před manipulací se syrovými klíčky si vždy řádně umyjte ruce.

Zkoušeli jste někdy konzumovat syrové klíčky nebo jste se až moc báli?

Zdroj: Healthline

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Zobrazit další články
DámskýDeník
Sklady před vánočními svátky
Události247
Nová vláda chce po nastoupení do úřadu povinné očkování zrušit. Ne ale úplně, budou existovat výjimky
VědaŽivě
Čeká nás v budoucnu reálný Armageddon? V případě velkého asteroidu mířícího na Zem mají světové velmoci jasný scénář
adbz
Pěstování čerstvé jarní cibulky pomocí kelímku a vody. Během 9 dnů vyrostou na parapetu nekonečné zásoby