Křen pomůže na nachlazení, pomocnou ruku podá i při dýchacích potížích

Brukvovitá zelenina typická dlouhým bílým kořenem a zelenými listy. Křen není typický jen svou chutí, přináší i celou řadu zdravotních výhod.

i Zdroj fotografie: Kagor / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Předpokládá se, že křen pochází z východní Evropy. Řadí se spolu s hořčicí, wasabi, zelím, brokolicí a kapustou mezi brukvovitou zeleninu. Je charakteristický svou vůní a chutí, za kterou může hořčičný olej. Ten vzniká při odříznutí kořene ze sloučeniny zvané sinigrin. Většinou se konzumuje v malých dávkách a tudíž je nízkokalorický. Lizzie Streit, MS, RDN, LD uvádí, že se křen chlubí obsahem vápníku, hořčíku, draslíku i kyseliny listové. A především glukosinolátové sloučeniny, která poskytuje řadu zdravotních benefitů.

Zdravotní výhody konzumace křenu

Glukosinoláty a isothiokyanáty, které jsou v křenu hojně zastoupené, pomáhají chránit tělo před rakovinou. Inhibují totiž růst rakovinných buněk a podporují jejich smrt. Sloučenina sinigrin zase působí jako antioxidant, který bojuje proti poškození buněk způsobenému volnými radikály. I to pomůže jako prevence proti rakovině. Toto podpoří též obsažený enzym peroxidáza, která pomáhá aktivovat a posilovat protirakovinné účinky.

Hořčičný olej, který se uvolňuje při řezání kořene křenu má zase silné antibakteriální vlastnosti. Bylo zjištěno, že je účinný v boji proti nebezpečným bakteriím, například E. Coli či Salmonella. Křen způsobuje pálení v dutinách, ať už nosu či krku, a právě díky této schopnosti se využívá k léčbě nachlazení a také při dýchacích potížích. Při léčbě akutních infekcí dutin může být křen dokonce stejně účinný jako tradiční antibiotika.

iZdroj fotografie: Flickr

Možné vedlejší účinky

Křen je možné konzumovat ve stravě, ale také v podobě potravinového doplňku. Tak či tak o možných vedlejších účincích jeho konzumace zatím neexistuje velké množství informací. Problémy může způsobit jeho štiplavost, je nutné ho používat střídmě, aby nedošlo k podráždění úst, nosu ani žaludku. Zvláštní problém může nastat u lidí se žaludečními vředy, zažívacími problémy nebo také se zánětlivým onemocněním střev.

Recept na křenový sirup

Křenový sirup vám pomůže zrychlit metabolismus a také podpoří zdraví mozku, žaludku a střev. Užitečný bude také v boji proti psychické nebo fyzické únavě. Pro přípravu budete potřebovat 4 citróny, 3 lžíce medu, zázvor, 2 lžičky skořice a 1 čerstvý křen. Nejprve rozmixujte křen se zázvorem. Poté do směsi přidejte šťávu citrónů a pokračujte v míchání. Když se ingredience spojí, přidejte skořici a med. Směs skladujte v ledničce a konzumujte lžičku alespoň 2x denně před jídlem.

Jak křen využíváte jako domácí lék?

Zdroj: Healthline
Diskuze Vstoupit do diskuze
147 lidí právě čte
Zobrazit další články