6 dobrých důvodů, proč jíst švestky –⁠ čerstvé i sušené. Úleva od zácpy je to „nejmenší“, co mohou nabídnout

Švestky jsou nejen velmi chutným ovocem, lahodnou přísadou do koláčů či zásadní přísadou do povidel či slivovice. Jsou také výtečným zdrojem mnoha zdraví prospěšných látek.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Švestky, ať již čerstvé či sušené (někde i zkapalněné) k podzimu neodmyslitelně patří. Jsou nejen velmi chutné, ale také neskutečně zdravé. Kromě vlákniny a antioxidantů obsahují mnoho vitamínů a minerálů, které mohou pomoci snížit riziko některých chronických onemocnění. Například sušené švestky, jak připomíná nutriční specialistka Brianna Elliott, RD, jsou známé tím, že zlepšují několik zdravotních potíží, včetně zácpy a osteoporózy.

1. Mají velké množství živin

Švestky mají relativně nízký obsah kalorií, ale obsahují poměrně velké množství důležitých živin. Kromě vlákniny a antioxidantů obsahují více než 15 různých vitamínů a minerálů. Patří mezi ně například vitamíny A, B, C a K, draslík, měď, hořčík a mangan.

iZdroj fotografie: Pixabay

2. Zmírňují zácpu

Sušené švestky a švestková šťáva jsou dobře známé pro svou schopnost zmírňovat zácpu. Je to částečně způsobeno vysokým obsahem vlákniny v sušených švestkách. Jedna švestka obsahuje 1 gram vlákniny. Vláknina v sušených švestkách je většinou nerozpustná, což znamená, že se nespojuje s vodou. Hraje roli v prevenci zácpy tím, že dodává stolici objem a může urychlit pohyb odpadu trávicím traktem.

Sušené švestky a švestková šťáva navíc obsahují sorbitol, což je cukerný alkohol s přirozenými projímavými účinky. Bylo prokázáno, že konzumace sušených švestek je při léčbě zácpy účinnější než mnoho jiných druhů projímadel, jako například psyllium.

3. Jsou bohaté na antioxidanty

Švestky mají obzvláště vysoký obsah polyfenolových antioxidantů, které mají pozitivní vliv na zdraví kostí a mohou pomáhat snižovat riziko srdečních onemocnění a cukrovky. Mnoho laboratorních studií a studií na zvířatech zjistilo, že polyfenoly ve švestkách a sušených švestkách mají silné protizánětlivé účinky a také schopnost předcházet poškození buněk, které často vede k různým nemocem.

4. Snižují hladinu cukru v krvi

Přestože mají švestky poměrně vysoký obsah sacharidů, nezdá se, že by po jejich konzumaci docházelo k výraznému zvýšení hladiny cukru v krvi. To se přičítá jejich potenciálu zvyšovat hladinu adiponektinu, hormonu, který hraje roli v regulaci hladiny cukru v krvi.

iZdroj fotografie: Freepik

Kromě toho může být za jejich účinky na hladinu cukru v krvi částečně zodpovědná vláknina obsažená ve švestkách. Vláknina zpomaluje rychlost, s jakou tělo po jídle vstřebává sacharidy, což způsobuje, že hladina cukru v krvi stoupá postupně, a ne prudce. Navíc je konzumace ovoce, jako jsou švestky a sušené slívy, spojena s nižším rizikem cukrovky 2. typu. 

5. Podporují zdraví kostí

Některé studie spojují konzumaci sušených švestek se snížením rizika oslabení kostí, jako je osteoporóza a osteopenie, které se vyznačují nízkou hustotou kostí. Bylo prokázáno, že sušené švestky nejen zabraňují úbytku kostní hmoty, ale mohou mít také potenciál zvrátit již její nastalý úbytek.

6. Prospívají zdraví srdce

Řada studií prokázala, že čerstvé i sušené švestky, stejně tak i švestková šťáva výrazně podporují  zdraví srdce díky své potenciální roli při snižování krevního tlaku a hladiny škodlivého cholesterolu. Pozitivní účinky švestek na rizikové faktory srdečních onemocnění jsou pravděpodobně způsobeny vysokým obsahem vlákniny, draslíku a antioxidantů. 

Jak často jíte švestky?

Zdroj: Healthline
Diskuze Vstoupit do diskuze
146 lidí právě čte
Autor článku

Klára Sladká

Zobrazit další články