Doporučení pro stravování po padesátce: Dietoložka uvedla, na která jídla si dát největší pozor

Oslavili jste padesáté narozeniny? Pomyslný předěl mezi mládím a stářím je strašákem lidí. Tíživě na ně dopadá strach ze stárnutí. Přitom tomu tak být nemusí.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Není třeba mít obavy z toho, jak vám na narozeninových dortech postupně naskakují stále vyšší čísla. Nikdo nemládne, což je asi jedinou spravedlností na světě. I padesátku je možné si užít, když budete v dobré fyzické kondici. Lékařka Cynthia Melinda Boyd, MD je toho názoru, že zvláště ve vyšším věku je třeba se o sebe náležitě starat. K tomu patří hlavně správná výživa a dostatek pohybové aktivity.

Zdravě jíst a pravidelně cvičit

Cítit se i ve vyšším věku dobře je snem asi většiny lidí. Kdo by se chtěl s přibývajícím věkem trápit zdravotními problémy? Jenže k tomu je zapotřebí pro sebe něco udělat. Je nutné skoncovat se špatnou životosprávou a do svého denního programu zařadit pravidelný pohyb. Těmito základními kroky podpoříte svůj organismus, jenž zareaguje lepší kondicí.

Co má na stárnutí největší vliv

Pochopitelně, že důležitou roli sehrávají ve stárnutí genetické dispozice. Spoustu toho ale člověk pokazí špatnou životosprávou – nezdravým jídlem, kouřením, sedavým způsobem života. Záleží i na dostupnosti kvalitní zdravotní péče. Z výše uvedeného lze něco ovlivnit přímo. Zásadní je pro člověka jeho stravování, které přímo ovlivňuje chod jeho organismu. Zde je nutné dbát na přísun správných živin, tedy sacharidů, bílkovin a tuků.

iZdroj fotografie: Pixabay
I po padesátce lze prožít plnohodnotný život

Bílkoviny pomáhají zachovat svalovou hmotu

S přibývajícím věkem dochází ke ztrátě svalové hmoty, a tím také i síly. Je proto třeba dbát na přísun kvalitních bílkovin, což je důležité pro fungování metabolismu a obranyschopnosti. Zapomeňte na tučné maso a dejte přednost raději libovému – rybám, drůbeži. Kdo nerad maso, může ho nahradit rostlinnými bílkovinami, které obsahuje tofu, tempeh, luštěniny nebo mléčné výrobky.

S vlákninou budou zdravější střeva

Na stavu střev záleží i to, jak se budete cítit. Souvisí to nejen se zácpou, která je nepříjemná, ale s celkovou imunitou. Střevům prospívá vláknina, jež podporuje trávení a pomáhá udržovat optimální hmotnost. Dopřejte si ji v podobě zeleniny a ovoce, celozrnného pečiva, luštěnin nebo oříšků. Až vás bude honit chuť na sladké, zkuste místo obvyklé čokoládové tyčinky raději sáhnout po mandlích či kešu oříšcích.

iZdroj fotografie: Pixabay
Šedivé vlasy jsou pro stárnutí typické

Nezapomínejte na vápník

Vápník je klíčovým minerálem pro stavbu kostí, pro dobrou funkci nervového systému, srdce a svalů. Ve vyšším věku jsou zejména ženy po menopauze ohroženy jeho nedostatkem a vznikem osteoporózy. Pokud ale do svého jídelníčku pravidelně zařadíte mléčné výrobky, listovou zeleninu, sójové či mandlové mléko, zvýšíte příjem tohoto důležitého minerálu.

Antioxidanty v hlavní roli

Na stárnutí a zdravotní stav mají vliv i volné radikály. Jenže v tom negativním slova smyslu. Proti nim jsou účinné antioxidanty, které pomáhají omezit jejich působení. Není proto vůbec od věci do svého jídelníčku zařadit potraviny s obsahem antioxidantů, kterými jsou zejména vitamíny C, A, E a minerály zinek, měď a selen. Začněte proto konzumovat barevné ovoce a zeleninu, ořechy a semena, čokoládu s vysokým obsahem kakaa a čaj či kávu.

Jakým způsobem jste upravili svůj jídelníček po padesátce?

Zdroj: Healthline

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Jana Fojtíková

Zobrazit další články