Jak meditace mění váš mozek, koncentraci a paměť? Tým lékařů odhalil její pravou sílu

Meditace byla, je a pravděpodobně ještě chvíli bude zajímavou pro spoustu lidí. Všichni cítí její vliv na mysl, může mít však i biologické účinky.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Při tomto cvičení jde především o soustředěnost a koncentraci mysli. Meditovat můžete nejrůznějšími způsoby, stejně tak se můžete pokoušet soustředit a vnímat okolí i bez meditace. Při posledním vědeckém zkoumání mysli osob, které ji takto pravidelně cvičí, se odborníci zaměřili na to, zda se tato aktivita může nějak projevit na činnosti jejich mozku. Zde jsou výsledky.

Moderní přístroje odhalují tajemství meditace

Tým lékařů se rozhodl zjistit, zdali vůbec a případně jak dokáže pravidelná meditace změnit mozkovou aktivitu. K měření bylo použito EEG, jímž lékaři skenovali hlavy účastníků experimentu. Nejvyšší prioritou bylo zjistit, jestli se dokáží meditující lidé soustředit lépe než ti, kteří svou mysl nijak netrénují. Podle závěrů však vykazují tito jedinci lepší výsledky i v jiných oblastech.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jelikož jsou jistá meditační cvičení založena na soustředění se na jednu konkrétní věc, činnost, prožitek, myšlenku a podobně, byli účastníci schopni lépe zaměřit svou pozornost na úkol. Zároveň pozorované subjekty dokázaly snáze eliminovat okolní šum a ruch z prostředí, v němž se nacházely. Díky tomu vyřešily téměř všechny problémy rychleji a lépe než jiní.

Meditace vás může dostat dál

V tomto konkrétním případě se výzkumný tým zaměřil na schopnost soustředit se, nicméně to nevylučuje, že by se meditací zlepšil jen tento aspekt vnímání světa. Přímo ze studie vyplývá i to, že si jednotlivci dokázali zapamatovat více informací, interpretovat je přesněji, a to bez dlouhého přemýšlení. To jsou však jen přímo vypozorované výsledky a závěry.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Účastníci, kteří pravidelně meditovali, byli schopni se na problém více zaměřit a snáze jej vyřešit.

Vedle nich stojí další možné benefity pravidelné meditace, které studie přímo nezkoumala. Výsledky však naznačují, že by tento trénink mysli mohl zvýšit i vaše IQ a rozvíjet další kognitivní funkce mozku. Jistou snahou tak dokážete zlepšit to, co je podle psychologů a doktorů z oboru stálé a neměnné, což je pro některé dosti revoluční objev.

Zdroj: Health Harvard

Diskuze Vstoupit do diskuze
91 lidí právě čte
Zobrazit další články
DámskýDeník
DámskýDeník
Jaké zkoušky a potěšení vás v létě čekají? Zjistěte to v runách – velký horoskop je tu
Události247
Události247
Okamura chce rekonstrukci vlády. A to i přesto, že Česko bude předsedat Evropské unii
VědaŽivě
VědaŽivě
Archeologové rozluštili „zakázané“ texty staré 2 000 let. Co se na bambusových deskách dočetli?
adbz
adbz
Inovativní dům je jako skládačka z lega. Vyšel na 60 tisíc a postavili ho za pouhých 14 hodin – podívejte se na proces