Jak poznat nedostatek kyseliny listové? Může mít zásadní dopady na vaše zdraví. Zvyšuje riziko Alzheimerovy choroby i výskyt depresí

Podle Institute of Medicine v USA by dospělí měli konzumovat 400 mikrogramů kyseliny listové denně. Tato látka nazývaná také folát, případně vitamín B9 je zásadní pro lidské zdraví.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Kyselina listová pomáhá našemu tělu vytvářet a opravovat DNA, kromě toho pomáhá s produkcí červených krvinek. Pokud vašemu tělu chybí vitamín B9, můžete trpět určitými příznaky. Objevit se u vás může anémie. Tedy stav, kdy se orgány nemohou dostat ke kyslíku a ten chybí k jejich správnému fungování. Znáte nejčastější příznaky nedostatku kyseliny listové?  

Kyselina listová je důležitá 

Pro centrální nervový systém je folát opravdu důležitý. Pokud tělo tento vitamín postrádá, můžete bojovat s depresemi. Objevit se mohou poruchy soustředění, zapomětlivost a podrážděnost. Nedostatek folátu také zvyšuje riziko vzniku Alzheimerovy choroby a demence. Ve vážných případech anémie způsobené nedostatkem kyseliny listové dostane mozek méně kyslíku. V reakci na to začnou mozkové tepny otékat. Pocítíte to tak, že vás začne bolet hlava. Mozek však není jediný orgán, kterému chybí kyslík, bolet vás mohou i jiné části těla.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Když vašemu tělu chybí kyselina listová, nemáte správné množství červených krvinek a hemoglobinu. Tento protein je zodpovědný za transport kyslíku z plic do tělesných tkání. Tato situace může mít za následek pocity svalové slabosti, necitlivost rukou a nohou, bledou pokožku a v neposlední řadě taky únavu. Kromě výše zmíněných příznaků se může objevit pochopitelně také dušnost. Ano, je to právě nedostatkem kyslíku.  

Nedostatek kyslíku způsobuje mdloby 

Pokud vám začne docházet dech při běžných činnostech zpozorněte. Malé množství kyslíku a nedostatek červených krvinek mohou způsobit vyšší srdeční frekvenci, pocit závratě a pochopitelně také mdloby. Malé množství kyseliny listové ve vašem těle však může způsobit také problémy s trávením. Trápí vás nevolnost, bolesti žaludku, průjmy nebo zvracení? Na vině může být právě nedostatek vitamínu B9. V závažných případech také můžete trpět anorexií.  

iZdroj fotografie: Pixabay

Když je nedostatek folátu závažný, objeví se také otoky jazyka. Jazyk je červený a lesklá. Obvykle nejprve kolem špičky a okrajů. Kvůli snížení počtu červených krvinek můžete cítit také bolest při polykání. Bolet vás může také jazyk nebo můžete trpět stomatitidou. Podle některých studií může kromě otoků jazyka a vředů v ústech mít nedostatek folátu za následek potíže s chutí. Receptory chuti totiž nedokáží odesílat signály do vašeho mozku. V případě nedostatku B9 jezte tmavě zelenou zeleninu, citrusy, fazole, houby a celozrnné výrobky.  

Zdroj: Kuulpeeps

Diskuze Vstoupit do diskuze
69 lidí právě čte
Zobrazit další články
DámskýDeník
DámskýDeník
Jaké zkoušky a potěšení vás v létě čekají? Zjistěte to v runách – velký horoskop je tu
Události247
Události247
Okamura chce rekonstrukci vlády. A to i přesto, že Česko bude předsedat Evropské unii
VědaŽivě
VědaŽivě
Archeologové rozluštili „zakázané“ texty staré 2 000 let. Co se na bambusových deskách dočetli?
adbz
adbz
Inovativní dům je jako skládačka z lega. Vyšel na 60 tisíc a postavili ho za pouhých 14 hodin – podívejte se na proces