Celý život jste kávu doma připravovali špatným způsobem a nikdy nepocítili její pravé účinky - JakZdravě.cz

Celý život jste kávu doma připravovali špatným způsobem a nikdy nepocítili její pravé účinky

Káva je oblíbený ranní nápoj nabitý zdravotními a energetickými přínosy. Jakým způsobem ovlivňuje pití černé kávy tělo a mysl?
i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Není žádným tajemstvím, že káva je jedním z nejoblíbenějších nápojů. Skoro každý dospělý člověk si denně dopřeje jeden šálek ráno či odpoledne k dezertu. Někteří lidé si svou kávu doplňují o spoustu smetany a cukru, což zrovna není ta správná cesta, a jiní nechávají svou kávu černou a vyhýbají se veškerým přidaným doplňkům. Černá nebo ne, převažují výhody kávy nad potenciálně škodlivými účinky? 




Proč je samotná černá káva nejlepší volba? 

Existuje mnoho možností, jak si svůj šálek kávy přizpůsobit, a to například sladidly, mléčným nebo rostlinným mlékem či smetanou. Mnoho konzumentů po celém světě však stále raději pije černou kávu samotnou. Přidání velkého množství cukrů a nasycených tuků (prostřednictvím plnotučného mléka nebo smetany) do vašeho nápoje může zvýšit zdravotní rizika. Vysoké množství přidaného cukru zvyšuje riziko cukrovky typu 2 a vysoké množství nasycených tuků navyšuje lipidy v krvi, cholesterol a zvyšuje riziko srdečních onemocnění.


iZdroj fotografie: Depositphotos

„Nejlepší způsob, jak pít černou kávu, je bez přísad nebo s neslazenými příchutěmi jako je špetka skořice,“ říká odbornice. Rozhodně bude také lepší přilít rostlinné mléko než smetanu či mléko plnotučné. Pokud byste si dali lžičku cukru a dvě lžíce smetany na dva šálky kávy denně, přidá vám to nejméně 100 kalorií, což může být důvod k nabírání váhy.

Černá káva jako antioxidant

Podle studie zveřejněné v roce 2013 káva obsahuje antioxidanty, které mohou pomoci předcházet určitým druhům rakoviny, srdečním onemocněním a cukrovce typu 2. Káva také obsahuje prospěšné živiny včetně hořčíku a vitamínu B, stejně jako niacin a riboflavin. Ačkoli množství těchto vitamínů není příliš vysoké, s množstvím šálků se navyšuje. Bezkofeinová káva kvůli absenci kofeinu postrádá mnohé výhody běžné černé kávy.

Kofein napomáhá správné funkci mozku


iZdroj fotografie: Depositphotos

Meta-analýza studií z roku 2016 ukázala, že zvýšená spotřeba kávy je spojena s nižším rizikem Alzheimerovy choroby. Dále se také zjistilo, že u lidí, kteří vypili tři až pět šálků kávy denně, se riziko vzniku demence snížilo až o 65 procent. Káva také souvisí s nižším rizikem Parkinsonovy choroby. Vědci došli k závěru, že ti lidé, kteří vypili nejméně tři až čtyři šálky kávy denně, ve srovnání s těmi, kteří nepili žádnou kávu nebo jen velmi málo, byli spojeni s nižším rizikem Parkinsonovy choroby.

Zdroj: The Healthy

Diskuze Vstoupit do diskuze
94 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
4/5 (80%) 584 hlasů
Nahlásit chybu
DámskýDeník
Matka zkameněla hrůzou, když chůvička zaznamenala podivné stíny. Nečekala ani minutu a vyběhla do dětského pokoje
Události247
Rušení nemocnic? Šíříte lži, strašíte lidi a příště si ověřte informace, utřel Vojtěch v duelu ministrů Hamáčka
VědaŽivě
Věříte, že přistání Američanů na Měsíci byl podvrh? Pravda za konspiračními teoriemi odhalena v plné kráse
adbz
Přesaďte a rozmnožte lilie léty ověřeným způsobem zahrádkářů. Právě teď je na to ideální čas, bohatě vám pokvetou už příští rok