Ve slupkách z brambor je obsaženo nejvíc prospěšných látek a vitamínů. Kdo je vyhazuje, dobrovolně se jich vzdává

Původem jihoamerické brambory patří k nejvšestrannějším potravinám vůbec. Když jim ponecháte slupku, povýšíte je z chutných na chutné a zdraví prospěšné.

i Zdroj fotografie: Piqsels
                   

Brambory uvařené, opečené nebo šťouchané, bramboráky, kaše, saláty, brambůrky a další. Zdá se, že seznam by mohl pokračovat donekonečna. Některé varianty jsou zdravější, jiné spíše ne. Vydatně solenými a mastnými chipsy svému zdraví rozhodně neprospějete. Pokud ale brambory zpracujete sami a jednoduše, navíc se slupkou, jsou podle doktora Atli Arnarson skvělým zdrojem vitamínů, minerálů, vlákniny i antioxidantů.

Proč brambory neloupat?

Důvod je prostý. Většina zdraví prospěšných látek se totiž nachází ve slupce. Například brambory s načervenalou slupkou podle této studie z roku 2021 obsahují vyšší množství polyfenolů. Ty se řadí mezi antioxidanty, které poskytují ochranu vašim buňkám před působením volných radikálů. Brambory také obsahují řadu vitamínů a minerálů, které jsou ale bohužel jakoukoliv tepelnou úpravou částečně znehodnoceny.

Různobarevné slupky od brambor iZdroj fotografie: Freepik

Jedná se například o vitamín C a draslík, které se ve vodě jednoduše vyplaví pryč. Nicméně, pokud je necháte ve slupce, teplo nutriční náloži uvnitř brambor tolik neuškodí. Dalším důvodem, proč bramborám slupku ponechat, je vláknina. Přestože nepatří k potravinám s nejvyšším podílem vlákniny, pokud je jíte pravidelně, mohou pro vás představovat její důležitý zdroj. A hádáte správně, většina vlákniny z brambor se nachází právě v jejich slupkách.

Co brambory obsahují?

Už víte, že tepelnou úpravou obnažených brambor přicházíte o jisté nutriční výhody. Zmíněn byl vitamín C a draslík, ale brambory obsahují i kyselinou listovou (především ve slupce — stejně jako draslík) a vitamín B6. Z antioxidantů, které brambory obsahují, lze zmínit lutein. Ten podle některých studií (třeba tato z roku 2020) přispívá ke zdravým očím. Obsahují také tzv. rezistentní škrob, na kterém si pochutnají prospěšné bakterie ve střevech.

  • vitamín C
  • draslík
  • kyselina listová
  • vitamín B6
  • antioxidanty
  • rezistentní škrob

Rezistentní škrob tedy přispívá ke správné funkci vašeho trávicího traktu. Nejen podle této studie z roku 2019 si také dokáže poradit s tím, jak krevní cukr po jídle vystřelí vzhůru. S rezistentním škrobem souvisí rada, že tepelně upravené brambory je lepší konzumovat spíše chladnější než horké. Alespoň to tvrdí tato studie z roku 2017. Ze závěrů odborníků totiž vychází, že zchlazené brambory obsahují větší množství rezistentního škrobu.

Boxík s bramborami s červenou slupkou
iZdroj fotografie: Freepik

Brambory: Jak mohou pomoci

Existují dvě oblasti, kde se vám brambory mohou obzvláště hodit:

  • srdce
  • hubnutí

Co se srdce týče, svým složením brambory přispívají ke snižování krevního tlaku. Zmínit lze kupříkladu draslík. Jen pro připomenutí, nejúčinnějším způsobem, jak se ho zbavit, je brambory oloupat. Nedejbože, když je pak dorazíte dlouhým vařením. A jak mohou asistovat při hubnutí? Je to jednoduché: patří k nejsytějším potravinám vůbec. Jinými slovy, díky bramborám získáte pocit sytosti a v konečném důsledku toho sníte méně.

Jak brambory nejčastěji upravujete vy?

Zdroj: Healthline
Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Kristýna Suchá

Zobrazit další články