Každodenní doporučená péče o klouby při revmatoidní artritidě: Několik vhodných cviků je udrží dlouhodobě vitální

Onemocnění revmatoidní artritidou neznamená, že budete jenom ležet a sedět na posteli. Dá se s ním i krásně cvičit, a cviky jsou navíc důležitou podpůrnou léčbou.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Revmatoidní artritida (dále jen RA) už nemusí být jen výmluvou, jak uniknout cvičení. Dle slov expertky v revmatologii, doktorky Elaine Husni, by pacienti s RA mohli a měli pravidelně cvičit. Ve skutečnosti vhodně sestavené pravidelné cvičení může udržet vaše klouby a svaly déle vitální. Může také zlepšit zdraví vašeho srdce. Mezi další výhody pravidelného cvičení patří méně bolesti, více stability v kloubech, více energie, zlepšení fyzické kondice a výkonu, lepší zdraví kostí, a s tím spojené zlepšení celkové kvality života.

Protahování vás udrží pružnými

Pro zmírnění ztuhlosti kloubů způsobené RA a rozšíření rozsahu pohybu musíte svaly protáhnout. Ideální je udělat to hned ráno a kdykoliv během dne. Protáhněte nohy tak, že ve stoje se předkloníte tak hluboko, jak to pohodlně dokážete, a natáhněte se k prstům u nohou. Ujistěte se, že máte trochu pokrčená kolena, aby byly vaše nohy měkké. Držte 10-20 sekund. Protáhněte prsty a zápěstí tak, že ohnete prsty dopředu, poté dozadu, a každé protažení držte vždy 10–20 sekund.

Protažení paží uděláte tak, že položíte paži přes přední část těla a jemně ji držíte po dobu 10-20 sekund. To samé opakujte s druhou paží. Natáhněte se k nebi jednou paží, potom druhou, přičemž každou paži mírně nakloňte nad hlavu, abyste si protáhli ramena. Pro protažení krku mírně skloňte hlavu dopředu, a poté ji pomalu rolujte k jednomu rameni a zpět k druhému.

Žena pozoruje své ruce postižené revmatoidní artritidou iZdroj fotografie: Depositphotos

Cvičení pro lepší kondici a vytrvalost

Chůze je snadným způsobem, jak začít s cvičením. Začněte pomalými a krátkými procházkami. Poté, až budete silnější, zkuste delší a rychlejší. Nezapomeňte se protáhnout, než začnete a poté, co skončíte. Pijte také hodně vody. Pokud byste rádi zkusili cyklistiku, ale netroufáte si, stacionární kolo vás zbaví rizika pádu. Opět začněte pomalu, a jak se budete zlepšovat, můžete přidat rychlost i zátěž.

Pro lidi, které trápí revmatoidní artritida, je cvičení ve vodě ideální, jelikož odlehčí kloubům. Také zvyšuje srdeční frekvenci. Voda působí jako odpor proti vašim svalům, což vás činí silnějšími. Můžete plavat kola nebo se zapojit do lekce vodního aerobiku. Použijte vodní váhy pro další svalovou práci. RA pomalu odebírá svalovou hmotu, proto je maximálně důležité cvičit svaly.

Starší žena spokojená po cvičení iZdroj fotografie: Depositphotos

Revmatoidní artritida odebírá sílu. Zvyšte ji cvičením

Poraďte se se svým lékařem, než začnete provádět jakýkoli druh silového tréninku. Pokud vaše klouby nejsou oteklé, izotonická cvičení, tedy pohyby, které působí proti odporu, jako je vzpírání, jsou dobré pro budování svalů. Posilnění bicepsů provedete tak, že se posadíte na židli s pažemi položenými na stehnech dlaněmi nahoru a držíte v rukou lehké závaží. Poté je zvedáte. Pro posilnění nohou cvičte vsedě s odporovým pásem přes nohy. Nejdřív zvedněte pomalu jednu nohu, poté vyměňte strany.

Pokud RA způsobila, že máte oteklé klouby, můžete provádět izometrická cvičení. Drží vaše svaly na jednom místě a nenutí vás hýbat klouby. Chcete-li provést izometrické cvičení břicha, lehněte si na záda a položte ruce na břišní svaly. Zvedněte hlavu a držte ji. V tomto cvičení můžete pokračovat tak, že budete mačkat svaly, které se na břiše zvedly při zdvihu hlavy, aniž byste ji skutečně zvedli. Izometrické cvičení na ruce je následující. Držte ruce tak, aby byly dlaněmi k sobě. Jedna ruka by měla mít konečky prstů nahoru a druhá dolů. Stiskněte dlaně k sobě a držte.

Jaké cviky vám pomáhají v boji s RA?

Zdroj: WebMD

Diskuze Vstoupit do diskuze
77 lidí právě čte
Zobrazit další články