Trik vojáků na okamžité snížení krevního tlaku: Jako 1. pomoc používají propisku

Pokud vás náhle zaskočí potíže způsobené vysokým krevním tlakem, zkuste tento trik. V případě dlouhodobých potíží rozhodně navštivte lékaře a nezanedbávejte léčbu.

i Zdroj fotografie: abcMedia (vlastní tvorba)
                   

Vysoký krevní tlak, neboli hypertenze, je jedním z nejčastějších onemocnění. Tím, že nebolí a příznaky se obvykle zaměňují za jiné potíže, bývá často dlouho neodhalen. Vysoký krevní tlak není nazýván tichým zabijákem pro nic za nic, jak připomíná internistka Megan Soliman, MD, hypertenze výrazně zvyšuje riziko infarktu a mrtvice. Pokud tedy hypertenzí trpíte, či na ni máte podezření, objednejte se k lékaři, dodržujte předepsanou léčbu a nepodceňujte význam pohybu a zdravé stravy.

Příznaky vysokého krevního tlaku

Vysoký krevní tlak se nejčastěji projeví na kontrole u lékaře, který vám krevní tlak při běžné prohlídce změří. Sám o sobě totiž specifické příznaky nemívá a nemoc se tak často rozvíjí bez povšimnutí. Můžete na sobě však pociťovat jisté náznaky, které by vás na možnost vysokého tlaku mohly upozornit.  

Možnými důsledky onemocnění jsou obtížné usínání, potíže se spánkem, neklidný spánek a neklid. Dalším možným příznakem může být zvonění v uších. Příznakem vysokého tlaku mohou být také bolesti hlavy a závratě při duševní a fyzické námaze. Pokud se u vás takové příznaky objeví, obraťte se na svého lékaře a nechte si tlak zkontrolovat.

Příznaky u osob středního a vyššího věku

U žen nad 50 let mohou být příznaky hypertenze podobné příznakům menopauzy (návaly horka, závratě, změny nálad). U mužů středního věku může neléčený vysoký krevní tlak způsobit problémy s erekcí. Problémy se srdcem, které vznikají v důsledku přetrvávajícího vysokého krevního tlaku, se mohou projevovat dušností, bolestí na hrudi nebo svíráním na hrudi při námaze. Arytmie může být způsobena také vysokým krevním tlakem.

Žena v středním věku má návaly horka iZdroj fotografie: Depositphotos

Vojenská metoda

Tuto metodu údajně používají vojáci jako rychlou první pomoc, která dokáže snížit vysoký krevní tlak a zmírnit případnou bolest. Bolest, závratě a nevolnost tak prý lze odstranit v neuvěřitelně krátké době:

Stiskněte hrotem pera prostřední bod na prostředníčku levé ruky na dobu asi 1 minuty. Může to být trochu nepříjemné. Poté opakujte na prostředníčku pravé ruky. Jedná se samozřejmě jen o rychlou pomoc a tip pro případy, kdy se objeví potíže a vy nemáte po ruce medikaci. V případě dlouhodobě zvýšeného (či vysokého tlaku) navštivte lékaře a dodržujte předepsanou léčbu.

Další tipy na snížení krevního tlaku

1. Zvyšte aktivitu a více cvičte

Metaanalýza 65 studií naznačuje, že aerobní a silové cvičení může významně snížit krevní tlak, a to zejména u mužů. Doporučuje se 40 minutové cvičení střední až vysoké intenzity třikrát až čtyřikrát týdně. Pokud je problém najít si 40 minut najednou, rozdělte tento čas do tří nebo čtyř patnáctiminutových úseků během dne.

iZdroj fotografie: Depositphotos

2. Zhubněte, pokud máte nadváhu

Pokud máte nadváhu, snížení hmotnosti o 5 až 10 kg může snížit váš krevní tlak. Navíc snížíte riziko dalších možných zdravotních problémů.

3. Omezte cukr a rafinované sacharidy

Mnohé studie ukazují, že omezení cukru a rafinovaných sacharidů vám může pomoci zhubnout a snížit krevní tlak. Cukr, zejména fruktóza, může zvyšovat krevní tlak více než sůl. Studie z roku 2020, která porovnávala různé populární diety, zjistila, že u lidí s vyšší hmotností nebo obezitou snížily diety s nízkým obsahem sacharidů a tuků jejich diastolický krevní tlak po 6 měsících v průměru asi o 5 mmHg a jejich systolický krevní tlak o 3 mmHg.

4. Jezte více draslíku a méně sodíku

Zvýšení příjmu draslíku a omezení soli může také snížit krevní tlak. Draslík snižuje účinky soli v těle a uvolňuje napětí v cévách. Strava bohatá na draslík však může být škodlivá pro lidi s onemocněním ledvin, proto se před zvýšením příjmu draslíku poraďte se svým lékařem.

Jak často si měříte krevní tlak?

Zdroj: Healthline
Diskuze Vstoupit do diskuze
101 lidí právě čte
Autor článku

Klára Sladká

Zobrazit další články