Jak nejlépe předcházet bolesti šíje a zad | JakZdravě.cz

7 způsobů, jak se definitivně zbavit ztuhlosti a bolesti krku, doma i na pracovišti. Účinky se dostaví téměř okamžitě

Bolest krční páteře dokáže být velmi nepříjemnou záležitostí a je velmi důležité, abyste se jí snažili předejít. Podívejte se, jak to nejlépe dokázat.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Ztuhlý krk může být bolestivou záležitostí a dokáže narušovat vaše každodenní činnosti nebo klidné spaní. Riziko nebezpečí se zvyšuje především kvůli neustálému používání mobilních telefonů a počítačů, které nutí lidi krk natahovat do nepřirozených úhlů. Pohled dolů na jakýkoli displej je ve skutečnosti nejčastější příčinou namožení, protože zatěžuje svaly a měkké krční tkáně. Podívejte se, jak tomuto problému nejlépe předcházet. 




Prevence ztuhlosti krku 

Mnohdy můžete ztuhlé šíji předejít některými změnami vašeho životního stylu nebo ergonomickými pomůckami na pracovišti. Prevence však může také znamenat, že se budete muset zbavit některých zlozvyků, jako je například špatné držení těla. Posílit vaše svaly dokáže pravidelné cvičení. Možná vás to překvapí, ale dokonce i zanechání kouření vám může pomoci snížit bolest za krkem a krční páteře. Jelikož je však tento úkol velmi obtížný, poraďte se se svým lékařem a postup odvykání naplánujte.


iZdroj fotografie: Depositphotos

Vytvořte si ergonomické pracoviště 

Mnoho lidí pracuje u počítačového stolu osm hodin denně, což může přispívat ke ztuhlosti krku i k dalším potížím velmi snadno. Zde je několik způsobů, jak ztuhlé šíji v práci předcházet:

  • Při sezení používejte držení těla s rovnými zády a rukama na úrovni stolu.
  • Nastavte si počítač tak, aby byl ve výšce očí.
  • Používejte ergonomickou klávesnici a myš.
  • Každou hodinu vstaňte a jděte se protáhnout či rozhýbat. 

Omezte dobu, po kterou se díváte na chytrý telefon 

Neustálé dívání se na telefon zatěžuje vaše krční svaly a soustavně je namáhá. Pokud musíte smartphone používat často, vyzkoušejte některé z těchto tipů, které sníží namáhání krku:

  • Držte telefon ve výšce očí.
  • Nedržte telefon mezi ramenem a uchem.
  • Používejte špunty do uší nebo sluchátka.
  • Dávejte si od telefonu každou hodinu pauzu.
  • Po použití telefonu se protáhněte, abyste uvolnili svaly.

iZdroj fotografie: Unsplash

Protahování 

Pravidelné protahování je skvělý způsob, jak zabránit ztuhlému krku. Mezi protahovací cviky patří například:

  • Převalování ramen dopředu a dozadu.
  • Stisknutí lopatek směrem k sobě.  
  • Pomalé pohybování uchem k rameni na každé straně.
  • Pomalé otáčení hlavou ze strany na stranu.

Omezte dlouhé řízení

Stejně jako celodenní sezení u pracovního stolu, může mít i sezení za volantem auta vliv na váš krk. Pokud se však delšímu řízení vyhnout nemůžete, zde je několik tipů, jak ztuhlé šíji při této činnosti pomoci:

  • Dělejte si přestávky, abyste se mohli postavit a protáhnout.
  • Nastavte si budík, který vám bude připomínat, abyste si během řízení zkontrolovali držení těla.
  • Nastavte si sedadlo do polohy, která vám poskytne co největší oporu a zajistí správné držení těla.
  • Nepište textové zprávy během řízení. Je to nezákonné, nebezpečné, a také škodlivé pro váš krk. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Změňte vaši spánkovou polohu 

Poloha, ve které spíte, může mít také nemalý vliv na váš krk. Spaní na boku nebo na zádech například zatěžuje krk méně než spaní na břiše. Když totiž spíte na břiše, namáháte tím šíji, což může způsobovat bolest a ztuhlost. Pokud spíte celou noc nebo její část na boku, můžete si pořídit polštář s opěrkou krku. Můžete však také vyzkoušet několik prostředků, které ztuhlost zmírní. Mnohé z nich lze použít i jako prevenci.

Omezte stres 

Neustálý stres může způsobovat, že budou vaše svaly na krku soustavně napnuté. Jeho snížením tedy můžete napomoci i léčbě od bolesti šíje. Stres můžete snížit různými způsoby, jako například:

  • Poslech hudby.
  • Pravidelná meditace.
  • Dovolená nebo přestávka, i kdyby to mělo být jen na pár hodin mimo kancelář nebo stresující prostředí.
  • Dělání něčeho, co vás opravdu baví. 
  • Pravidelné cvičení.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Upravte si prostředí pro spánek

Úprava spánkového prostředí může pomoci zmírnit ztuhlý krk stejně dobře, jako poloha, ve které spíte. Mezi způsoby, jak změnit prostředí pro spánek patří například:

  • Pořízení tvrdší matrace.
  • Používání krčního polštáře.
  • Spaní pouze na zádech nebo na boku.
  • Relaxace před spaním.
  • Nošení chrániče zubů, pokud  jimi v noci skřípete. 

Zdroj: Healthline

Diskuze Vstoupit do diskuze
95 lidí právě čte
Zobrazit další články
DámskýDeník
Sklady před vánočními svátky
Události247
Nová vláda chce po nastoupení do úřadu povinné očkování zrušit. Ne ale úplně, budou existovat výjimky
VědaŽivě
Čeká nás v budoucnu reálný Armageddon? V případě velkého asteroidu mířícího na Zem mají světové velmoci jasný scénář
adbz
Pěstování čerstvé jarní cibulky pomocí kelímku a vody. Během 9 dnů vyrostou na parapetu nekonečné zásoby