Jak na bolavá záda: Paradoxně pomůže jejich namáhání ve formě cviků

Pokud vás trápí bolesti zad, mohou vám pomoci tyto cviky. Předem je však vhodné poradit se s lékařem či fyzioterapeutem a zjistit příčinu bolesti.

i Zdroj fotografie: Madartzgraphics / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Bolesti zad jsou velmi časté a mají mnoho různých příčin od špatného držení těla a dlouhého sezení po některá onemocnění či úrazy. Při bolesti zad je samozřejmě možné si vzít lék proti bolesti, ten ale nepříjemný pocit pouze utlumí, ale nevyřeší. Vždy je dobré znát příčinu bolesti a s ní následně pracovat. Jak připomíná fyzioterapeut Gregory Minnis, DPT, pokud jsou vaše bolesti intenzivní nebo trvají delší dobu, rozhodně se s lékařem poraďte.

Příčiny bolesti zad

Bolest zad je poměrně běžná a může mít mnoho různých příčin, přispívají k nim například tyto faktory:

  • Špatné držení těla a neergonomická pracovní poloha: Pokud pracujete dlouhé hodiny v sedě nebo ve stoje s nevhodnou polohou těla, může to vést k přetížení svalů a kloubů v oblasti zad.
  • Nedostatek pohybu: V případě nedostatku pohybu, mohou být vaše svaly oslabené a ztrácí flexibilitu. Nedostatek pohybu také může vést ke zhoršení oběhu, což může způsobit bolest.
  • Poranění nebo náhlý náraz: Pokud jste utrpěli nějaké zranění zad, jako je například pád nebo náraz, může to způsobit bolest zad.
  • Zánět svalu nebo kloubu: Zánět svalu nebo kloubu může být způsoben přetížením, stárnutím, infekcí nebo autoimunitními chorobami.
  • Osteoporóza: Osteoporóza je stav, při kterém se zmenšuje hustota kostí, což může vést k oslabení a bolestem zad.
  • Stres a úzkost: Stres a úzkost mohou mít také fyzické projevy, jako je právě bolest zad.
  • Některá onemocnění: Některá onemocnění, jako je například artritida, fibromyalgie nebo vyhřezlá ploténka, mohou vést k bolesti zad.
iZdroj fotografie: Depositphotos

Cviky na zmírnění bolesti zad

Bolest zad může být důsledkem mnoha různých faktorů a měla by být vždy posuzována individuálně. Pokud trpíte bolestí zad, měli byste se poradit se svým lékařem nebo fyzioterapeutem, aby vám mohli pomoci určit příčinu bolesti a navrhnout vhodnou léčbu. Fyzioterapeut vám také může poradit konkrétní cviky, které vám od bolesti uleví. Obecně jsou však při bolestech zad vhodné následující:

1. Vytahování páteře 

Lehněte si na záda s ohnutými koleny a položte si ruce pod hlavu. Pomalu vytahujte dolní část zad, takže se vám zvedne hrudník a ramena od podložky. Držte tuto pozici několik sekund a poté se pomalu vraťte do výchozí polohy. Tento cvik posiluje svaly v oblasti dolní části zad a zlepšuje flexibilitu páteře.

2. Přitahování kolen k hrudníku

Lehněte si na záda. Oběma rukama uchopte pravou nohu těsně pod kolenem. Levou nohu nechte ležet nataženou na podložce a pravé koleno přitáhněte k hrudníku, dokud neucítíte mírné protažení v dolní části zad. Vydržte v této pozici 30-60 vteřin. Vraťte se do výchozí polohy a opakujte s druhou nohou. Tento cvik slouží k uvolnění nohou, boků a spodní části zad.

3. Protahování hamstringů

Lehněte si na záda s ohnutými koleny. Zvedněte jednu nohu a držte ji za koleno. Poté pomalu narovnejte nohu, dokud necítíte mírné napětí v hamstringu (svaly na zadní straně stehen). Držte tuto pozici několik sekund a poté se vraťte zpět do výchozí polohy. Opakujte s druhou nohou. Tento cvik pomáhá uvolnit napětí a zlepšuje flexibilitu dolní části zad.

žen cvičí kočičí hřbet iZdroj fotografie: Depositphotos

4. Kočičí hřbet

Klekněte si na všechny čtyři, kolena na šířku boků. Prohněte záda tak, že pupek přitáhnete k páteři a hlavu necháte klesnout dopředu. Vydržte 5-10 sekund. Měli byste cítit jemné protažení v dolní části zad. Vraťte se do výchozí polohy. Zvedněte hlavu a nechte pánev klesnout dopředu, čímž se záda prohnou dolů k podlaze. Vydržte 5-10 sekund a opět se vraťte do výchozí polohy. Tento cvik pomáhá zvýšit flexibilitu a uvolnit napětí v dolní části zad a středu těla.

5. Výpady

Stoupněte si rovně s nohama od sebe na šíři ramen. Udělejte krok dopředu jednou nohou, takže se druhé koleno (téměř) dotkne podložky. Držte tuto pozici několik sekund a poté se vraťte do výchozí polohy. Opakujte s druhou nohou. Tento cvik posiluje svaly v oblasti stehen a pomáhá zlepšit stabilitu v oblasti páteře.

6. Plank 

Lehněte si na břicho a položte si lokty pod ramena. Zvedněte se nahoru tak, abyste se podpírali o lokty a špičky nohou. Držte tuto pozici několik sekund a poté se vraťte zpět do výchozí polohy. Tento cvik posiluje svaly v oblasti břicha a zad a pomáhá zlepšit stabilitu páteře.

Jaké další cviky vám při bolestech zad pomáhají?

Zdroj: Healthline
Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Klára Sladká

Zobrazit další články