Jak jíst bílou rýži a nepřibrat: Dodržujte 2 zásady a nemusíte se bát stoupnout na váhu

Pokud držíte dietu, nejspíše se snažíte vyhnout zbytečným sacharidům. Bílá rýže proto není právě ideální dietní potravinou. Není však nutno ji hned zcela zavrhnout.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Bílá rýže je jednou z nejoblíbenějších příloh. Jedná se o komplexní sacharid, tedy jeden ze tří základních makronutrientů. Sacharidy není vhodné ze stravy zcela vyloučit, a to ani při dietě. Pokud se snažíte zhubnout, je vhodné nahradit bílou rýži nějakou barevnější variantou. Jak vysvětluje výživová specialistka Alissa Palladino, MS, celozrnná rýže má mnohem vyšší výživové hodnoty a je pro tělo mnohem prospěšnější. Můžete samozřejmě bílou rýži stále jíst, ale je dobré dodržovat několik pravidel, aby byla vaše snaha o shození přebytečných kilogramů úspěšná.

Druhy rýže a jejich výživové hodnoty

Existuje mnoho druhů rýže, jasmínová, basmati, kulatá, černá, fialová a mnoho dalších. My se teď ale zaměříme na tři nejtypičtější, bílou, hnědou a červenou:

  • Bílá rýže: Bílá rýže je vlastně zpracovaná rýže, která je zbavená vnějšího obalu a klíčku. Po oloupání se dále zpracovává za účelem zlepšení chuti, prodloužení trvanlivosti a zlepšení vlastností při vaření. 
  • Hnědá rýže: Jedná se o rýži včetně vnější slupky, obsahuje tedy kromě sacharidů i velké množství vlákniny, minerálů a vitamínů. Obsahuje také mnohem více antioxidantů a esenciálních aminokyselin než rýže bílá.
  • Červená rýže: Tento druh rýže je považován za superpotravinu s velmi vysokým obsahem antioxidantů. Má vyšší podíl tuku než hnědá rýže, proto rychleji žlukne, na druhou stranu si však i po uvaření zachovává svou chuť, takže ji na rozdíl od bílé rýže můžete používat i druhý či třetí den po přípravě.
iZdroj fotografie: Freepik

Problematika bílé rýže při hubnutí

Tím, že bílá rýže je už zpracovanou potravinou, ztrácí velkou část svých živin. Bez otrub a klíčku zůstává pouze endosperm (střední část rýže), proto je bílá rýže právem považována za prázdný sacharid. Prázdné sacharidy jsou obecně při jakémkoli dietním režimu stravování považovány za nevhodné. Neznamená to ovšem, že byste měli bílou rýži ze svého dietního jídelníčku zcela vyškrtnout. Sacharidy jako takové jsou pro tělo velmi důležité, protože jsou zdrojem energie. Bílou rýži je ovšem potřeba správně kombinovat. Stačí dodržovat tato dvě jednoduchá pravidla:

Nekombinujte rýži s dalšími sacharidy

Pokud zkombinujete sacharidy s dalšími sacharidy, například s ovocem, bude jich mít tělo jednoduše nadbytek a nedokáže je zpracovat. Přebytek tedy logicky uloží ve formě tukových zásob. Na rýžový nákyp tedy při dietě samozřejmě zapomeňte. Jednoduché sacharidy poznáte velice snadno, jsou to ty potraviny, které mají sladkou chuť: ovoce, některé druhy zeleniny, mléčné produkty a samozřejmě všechny průmyslově vyráběné sladkosti.

iZdroj fotografie: Freepik

Komplexní sacharidy jen podle chuti nepoznáte, nejsou tak škodlivé jako ty jednoduché, nicméně při dietě je potřeba to s nimi nepřehánět. Nejčastějšími přílohovými sacharidy jsou právě rýže, těstoviny a brambory. Kromě nich ale do této skupiny patří také například fazole, kukuřice, pohanka či jáhly. Všechny tyto potraviny jsou samozřejmě zdravé, ale jejich kombinace v rámci diety dodá tělu přespříliš energie.

Dodržujte větší podíl zeleniny a bílkovin ve srovnání s rýží

Pokud jíte rýži a držíte dietu, hlídejte si poměr. Porce rýže by neměla být větší než zeleniny a přílohy, které ji doprovázejí. Můžete zkusit zkonzumovat 3-4 lžíce rýže a doplnit je zeleninou a bílkovinnými přílohami. Obecně je důležité zvýšit podíl zeleniny, protože zelenina sama o sobě přináší tělu prospěch a navíc je nízkokalorická. 

Zdroj: Healthline

Jakému druhu rýže dáváte přednost?

Diskuze Vstoupit do diskuze
77 lidí právě čte
Autor článku

Klára Sladká

Zobrazit další články