Kolik hodin denně by měly ženy spát, aby tělo a všechny jeho vnitřní procesy správně fungovaly

Kvalitní a dostatečně dlouhý spánek je základní pilíř lidského zdraví. Pozor by si měly dávat především ženy, které mají tendenci si z něj často ubírat.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Bez ohledu na to, jestli jste muž nebo žena, je kvalitní a dostatečně dlouhý spánek pro vaše zdraví naprosto nezbytný. To ovšem může být v současné době, kdy jsou lidé často vystavováni velkému množství stresu a spěchu, poměrně náročné. Zejména pak mají tendenci jej, podle lékařky Raj Dasgupta, zanedbávat ženy, a proto se neurovědci v poslední studii rozhodli zjistit, kolik času k odpočinku něžná pohlaví ve skutečnosti potřebují. V návaznosti na to pak vydali varování, které by neměl nikdo brát na lehkou váhu. 

Spánek je základem dobrého zdraví

Spánek je mnohem víc než jen čas, kdy vaše tělo a mysl odpočívá. Ve skutečnosti i během této doby totiž zůstává vaše tělo aktivní – musí obnovovat svaly, které jste během dne opotřebovali, odstraňuje z mozku toxiny, které se v něm nahromadily během bdělého stavu, a ukládá vzpomínky, aby zůstaly neporušené. Kromě toho dochází při spánku k regulaci emocí. Jeho nedostatek proto může zvýšit vaše reakce až o neuvěřitelných 60 %, a to zejména co se týče negativních projevů. 

Nedostatek spánku může také ovlivnit schopnost vašeho těla regulovat základní funkce, jako je kontrola chuti k jídlu, obranyschopnost imunitního systému, metabolismus a tělesná hmotnost. To pak může vést k nutkání přejídat se, větší náchylnosti k různým onemocnění a snadnému přibývání na váze. Dále je pak nedostatek odpočinku zodpovědný také za udržování cirkadiánního rytmu neboli vnitřních hodin.

Cirkadiánní rytmus

Cirkadiánní rytmus je označení pro vnitřní biologické hodiny, které běží podle 24hodinového rozvrhu a řídí cyklus spánku a bdění. Tento cyklus může snadno ovlivňovat váš metabolismus, náchylnost těla k zánětům a způsob, jakým reagujete na stres. Pokud nespíte dostatečně dlouho, chodíte spát v neobvyklou denní dobu a vystavujete se v noci jasnému světlu, může se tento rytmus snadno narušit a s ním také mnoho dalších procesů, které reguluje.

iZdroj fotografie: iStock

Je také důležité brát na vědomí, že ne každý spánek je stejný, a to i když si možná myslíte, že jste si dobře odpočali – spánek nemusí být pouze dostatečně dlouhý, ale především dostatečně kvalitní. Bohužel však doposud neexistuje nic, co by jeho kvalitu definovalo. Prozatím ji tak odborníci určují podle toho, jak dlouho jedinci trvá usnout, jak často se během noci budí a jak odpočatý se cítí následující den. V každém případě je však nezbytné věnovat odpočinku dostatečnou pozornost a stanovit jej jako svou prioritu. 

Kolik hodin by měly spát ženy?

Nyní již víte, že spánek je pro lidské tělo naprosto nezbytný. Vědci se rozhodli zjistit, kolik hodin odpočinku denně potřebují ženy, které, jak už jsme zmínili v úvodu, mají často tendenci spánek zanedbávat. Dle výsledků ovšem překvapivě vyšlo najevo, že jim nestačí běžných osm hodin – měly by si dopřát minimálně o hodinu až hodinu a půl více. Je to především proto, že ženy přes den více přemýšlí, což vyžaduje delší dobu odpočinku a regeneraci. Mimo jiné vám nastavení delšího spánku pomůže zlepšit vzhled a kvalitu pleti. 

Jak dlouho spíte vy?

Zdroj: Healthline
Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Lukáš Jírovec

Zobrazit další články