Dýně je superpotravina. Kromě celkové kondice podpoří i zdraví očí, boj s infekcí a pomůže efektivně hubnout

Z dýně během chvilky připravíte mnoho lahodných pokrmů, na kterých si nejen pochutnáte, ale prospějete také svému zdraví. A můžete jí klidně sníst velké množství.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Ačkoli se na dýni běžně pohlíží jako na zeleninu, z botanického hlediska se jedná o ovoce, protože obsahuje semena. Přesto je z výživového hlediska podobnější zelenině než ovoci. Kromě lahodné chuti je dýně plná živin a je spojována s mnoha zdraví prospěšnými látkami. Jak vysvětluje nutriční specialista Ryan Raman, MS, RD, dýně je zdrojem řady vitamínů a minerálů, které zdraví těla prospívají. Když se tedy blíží vrchol dýňové sezóny, zde je pár důvodů, proč byste ji měli zařadit do svého jídelníčku.

1. Pomáhá tělu bojovat s infekcemi

Pokud hledáte jednoduchý a chutný způsob, jak posílit imunitní systém v období chřipek a nachlazení, dýně je pro vás to pravé. Kromě toho, že je bohatá na vitamín C, který pomáhá zlepšovat fungování imunitního systému, je dýně také bohatým zdrojem beta-karotenu, látky, na kterou se tělo spoléhá při tvorbě vitamínu A. Tento vitamín zase hraje klíčovou roli při posilování odolnosti organismu.

2. Prospívá očím

Jelikož je dýně vynikajícím zdrojem beta-karotenu, má také pozitivní vliv na zdraví očí. Vitamín A produkovaný beta-karotenem pomáhá udržovat povrch oka (rohovku) vlhký a zdravý. Betakaroten, který se nachází i v dalších známých oranžově zbarvených potravinách, jako je mrkev a sladké brambory, může zlepšit vidění v šeru a periferní vidění.

iZdroj fotografie: Unsplash

3. Je bohatá na hořčík

Dýně a zejména její semena obsahují hodně hořčíku. Tento minerál hraje důležitou roli v různých částech těla – nejenže podporuje svalové a nervové funkce, ale je také nepostradatelný v procesech výroby energie. Hořčík také pomáhá zvyšovat hustotu kostí a může předcházet osteoporóze, laicky zvané řídnutí kostí.

4. Snižuje riziko některých onemocnění

Dýně jsou bohaté na antioxidanty, molekuly, které mohou bránit, zpomalovat nebo neutralizovat tvorbu volných radikálů. Antioxidanty, zčásti produkované v našem těle, zčásti přijímané potravou, totiž podporují obranný systém. Tělo poté může zabránit nebo zvrátit oxidační působení volných radikálů, a tím snížit riziko chronických onemocnění, jako je rakovina a kardiovaskulární onemocnění.

5. Udržuje pokožku zdravou

Dýně jsou bohaté na látky vyživující pokožku, jako jsou vitamíny A, C a E. Lidské tělo si vitamín C nevytváří přirozeně, proto je důležité ho přijímat potravou, protože přispívá k tvorbě kolagenu, který udržuje pokožku pružnou a pevnou, zabraňuje vzniku modřin a podporuje hojení ran.

Vitamín E je vynikající antioxidant a spolu s vitamínem C pomáhá chránit před poškozením sluncem a znečištěním. Vitamín A ne také podílí na ochraně pokožky před slunečními paprsky a je účinný proti spálení, čímž udržuje pokožku mladší.

6. Perfektní pro hubnutí

Dýně mají vysoký obsah vody a vlákniny, ale málo kalorií. To znamená, že se díky nim cítíte déle sytí. Pokud se tedy snažíte jíst zdravě a vyváženě s cílem nepřibrat, je zařazení dýně do vašeho jídelníčku skvělou volbou. Můžete ji jíst v hojném množství, i když držíte dietu.

Jak často jíte dýni?

Zdroj: Healthline
Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Autor článku

Klára Sladká

Zobrazit další články