Dýně je superpotravina. Kromě celkové kondice podpoří i zdraví očí, boj s infekcí a pomůže efektivně hubnout

Z dýně během chvilky připravíte mnoho lahodných pokrmů, na kterých si nejen pochutnáte, ale prospějete také svému zdraví. A můžete jí klidně sníst velké množství.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Ačkoli se na dýni běžně pohlíží jako na zeleninu, z botanického hlediska se jedná o ovoce, protože obsahuje semena. Přesto je z výživového hlediska podobnější zelenině než ovoci. Kromě lahodné chuti je dýně plná živin a je spojována s mnoha zdraví prospěšnými látkami. Jak vysvětluje nutriční specialista Ryan Raman, MS, RD, dýně je zdrojem řady vitamínů a minerálů, které zdraví těla prospívají. Když se tedy blíží vrchol dýňové sezóny, zde je pár důvodů, proč byste ji měli zařadit do svého jídelníčku.

1. Pomáhá tělu bojovat s infekcemi

Pokud hledáte jednoduchý a chutný způsob, jak posílit imunitní systém v období chřipek a nachlazení, dýně je pro vás to pravé. Kromě toho, že je bohatá na vitamín C, který pomáhá zlepšovat fungování imunitního systému, je dýně také bohatým zdrojem beta-karotenu, látky, na kterou se tělo spoléhá při tvorbě vitamínu A. Tento vitamín zase hraje klíčovou roli při posilování odolnosti organismu.

2. Prospívá očím

Jelikož je dýně vynikajícím zdrojem beta-karotenu, má také pozitivní vliv na zdraví očí. Vitamín A produkovaný beta-karotenem pomáhá udržovat povrch oka (rohovku) vlhký a zdravý. Betakaroten, který se nachází i v dalších známých oranžově zbarvených potravinách, jako je mrkev a sladké brambory, může zlepšit vidění v šeru a periferní vidění.

iZdroj fotografie: Unsplash

3. Je bohatá na hořčík

Dýně a zejména její semena obsahují hodně hořčíku. Tento minerál hraje důležitou roli v různých částech těla – nejenže podporuje svalové a nervové funkce, ale je také nepostradatelný v procesech výroby energie. Hořčík také pomáhá zvyšovat hustotu kostí a může předcházet osteoporóze, laicky zvané řídnutí kostí.

4. Snižuje riziko některých onemocnění

Dýně jsou bohaté na antioxidanty, molekuly, které mohou bránit, zpomalovat nebo neutralizovat tvorbu volných radikálů. Antioxidanty, zčásti produkované v našem těle, zčásti přijímané potravou, totiž podporují obranný systém. Tělo poté může zabránit nebo zvrátit oxidační působení volných radikálů, a tím snížit riziko chronických onemocnění, jako je rakovina a kardiovaskulární onemocnění.

5. Udržuje pokožku zdravou

Dýně jsou bohaté na látky vyživující pokožku, jako jsou vitamíny A, C a E. Lidské tělo si vitamín C nevytváří přirozeně, proto je důležité ho přijímat potravou, protože přispívá k tvorbě kolagenu, který udržuje pokožku pružnou a pevnou, zabraňuje vzniku modřin a podporuje hojení ran.

Vitamín E je vynikající antioxidant a spolu s vitamínem C pomáhá chránit před poškozením sluncem a znečištěním. Vitamín A ne také podílí na ochraně pokožky před slunečními paprsky a je účinný proti spálení, čímž udržuje pokožku mladší.

6. Perfektní pro hubnutí

Dýně mají vysoký obsah vody a vlákniny, ale málo kalorií. To znamená, že se díky nim cítíte déle sytí. Pokud se tedy snažíte jíst zdravě a vyváženě s cílem nepřibrat, je zařazení dýně do vašeho jídelníčku skvělou volbou. Můžete ji jíst v hojném množství, i když držíte dietu.

Jak často jíte dýni?

Zdroj: Healthline
Diskuze Vstoupit do diskuze
150 lidí právě čte
Autor článku

Klára Sladká

Zobrazit další články
DámskýDeník
DámskýDeník
Měla antikoncepci, stejně otěhotněla. Když lékaři viděli, co drželo po porodu její dítě v ruce, zůstali v němém úžasu
Události247
Události247
Nový podvod na důchodce: Falešnou prohlídkou u lékaře vše začíná, prázdnou peněženkou končí
VědaŽivě
VědaŽivě
Psi, kteří žijí nejkratší dobu: Jedno z nejoblíbenějších plemen může být lidským společníkem pouze 4,5 roku
adbz
adbz
Utajené tlačítko na myčce ušetří hromadu peněz. Bohužel většina lidí nečte manuály, a tak o něm nemá tušení