Znáte optimální množství jídla za den? | JakZdravě.cz

Na počtu porcí jídla za den opravdu záleží. Jaké je podle odborníků optimální množství?

Jaké je ideální množství jídla, které by měl každý člověk denně sníst? Jedná se o poměrně nelehkou otázku, na kterou existuje hned několik odpovědí.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Jídlo a potraviny patří mezi základní paliva pro lidský organismus, bez kterých si svůj život neumí představit snad nikdo. Nedávná vědecká studie však přinesla zajímavé výsledky o tom, kolik jídla by měl běžný člověk za den sníst, a proč je tomu zrovna tak. Nejedná se však o účel hubnutí ani nabírání hmoty, ale pouze o to, co je pro normálního člověka přirozené a zdravé, uvádí Kris Gunnars, BSc.




Každý má jiný apetit

Jedním z nejdůležitějších faktorů, který je skutečně nutné v souvislosti s jídlem zmínit, je to, že každý z nás je zcela jiný, má jiné trávení a jinak rychlý metabolismus, rozdílné rozvržení dne i aktivit, které během něj provádí. Z toho již logicky vyplývá to, že každý z nás má pro své tělo jiné potřeby, a také do svého organismu potřebuje přes den dostat jiné množství potravy.


iZdroj fotografie: Depositphotos

Tím pádem se snadno může stát, že mladá hubená holka sní na posezení více než na pohled urostlý a mohutný muž. Není se tak nad čím pozastavovat a jednoduše tuto skutečnost považujte za zcela normální a ničím nepohoršující. Nikdy totiž nevíte, jakým životním stylem žije onen muž a zmíněná dívka.

Jídlo jako palivo

Pokud bychom se na jídlo podívali z toho nejobyčejnějšího hlediska, slouží lidem především jako palivová hmota, díky které v těle vše dokáže fungovat tak, jak má. Samozřejmě záleží také na tom, co běžně konzumujeme a jakým celkovým životním stylem žijeme. Strava by totiž měla být především vyvážená a bohatá na všechny vitamíny, minerály, stopové prvky a další látky, které jsou pro život nezbytné.


iZdroj fotografie: Depositphotos

Jen tak je totiž organismus dokonale vyživen a všechny orgány pracují tak, jak mají. Díky stravě máme pevné kosti a pružné klouby, dostatek energie pro pohyb svalů a pro činnost orgánů, které naopak stravu dokážou zpracovat a potřebné složky rozvést po těle tam, kde je to potřeba. Pokud je tedy strava palivo, je důležité hledět na jeho kvalitu a na jeho množství.

Jídlo jako hobby

Kromě toho, že stravu lze považovat za palivo, je v dnešní době také hodně brána jako zážitek, nebo dokonce umění. Mluvíme zde však o skutečných kulinářských výtvorech, které svým vzhledem i chutí připomínají něco vskutku nezapomenutelného. Pro mnohé lidi se tak ochutnávání rovná něčemu, co rádi provozují ve volném čase, a dá se to tak považovat za hobby.


iZdroj fotografie: Depositphotos

Může však takový koníček přispět zdraví a započítat se jako plnohodnotné denní jídlo? Záleží na tom, o co přesně se jedná, jaké má daný pokrm složení, a také samozřejmě i na jeho velikosti a konkrétní gramáži. V případě, že se jedná o vskutku miniaturní dezert v podobě mražené maliny zakápnuté čajovou lžičkou vanilkového krému, s lístkem máty a hezkým úsměvem číšnice, o přílišném přínosu jídla pro tělo mluvit vskutku nemůžeme.

Kolik tedy sníst

Pokud bychom se ale měli dostat k samotnému jádru toho, kolik by měl daný člověk za den sníst jídla, jedná se o poměrně diskutabilní téma. Skutečně je totiž nutné zohlednit všechny faktory, a to od věku daného člověka, jeho váhy, typu práce, kterou provozuje, volnočasových zájmů a jejich náročnosti, rychlosti metabolismu a trávení až po mnoho dalších aspektů.


iZdroj fotografie: Depositphotos

Základní počet jídel za den by se však měl skutečně rovnat alespoň třem. Snídaně jako základ dne, oběd pro doplnění energie a zasycení pracujícího těla a večeře, kterou je potřeba správně rozvrhnout podle doby, kdy chodíte spát. Mimo to je však nutné myslet i na drobné svačinky, které dokážou zahnat hlad mezi jednotlivými „velkými“ jídly a které doplní případný deficit energie.

Pozor na poruchy příjmu potravy

Jak již bylo zmíněno, je velmi důležité hledět především na vlastní potřeby a vlastní tělesné signály, než se přísně držet toho „jak by to ideálně mělo vypadat“. Tím pádem, pokud máte jednoduše přes den hlad, dejte si jídel klidně i osm, pokud to zase negativně neovlivní vaše zdraví z druhé strany. Zdravý životní styl, co se týče jídla, je totiž vždy jen kousíček od možných poruch příjmu potravy.


iZdroj fotografie: Depositphotos

Ty se rozdělují na 3 základní poruchy, kterými jsou mentální bulimie, mentální anorexie a záchvatové přejídání. Jak již samotné názvy mohou napovědět, jedná se o potíže, které jsou z největší části ovlivněny psychikou a mentálním nastavením konkrétního člověka. V žádném případě si tak jídlo neupírejte, ani jím ale neřešte osobní problémy a výčitky svědomí.


iZdroj fotografie: Depositphotos

Také je důležité, jestliže začínáte pociťovat určité problémy, nebát se o nich a o svém trápení mluvit, a raději než se uzavřít do sebe, sdělit to svým blízkým. Nemusíte se bát, že by vás v případě potřeby nepodrželi a nepodali vám pomocnou ruku, se kterou se vám určitě bude bojovat mnohem lépe.

Důležitost jednotlivých jídel

Pokud se tedy opět vrátíme k jednotlivým jídlům během dne, každé je samo o sobě velmi důležité a není dobré jej vynechávat. Jak už jsme zmínili, snídaně je nejlepším startem dne, který vám dodá potřebnou energii a pomůže správně nastartovat váš metabolismus, a také trávení. Je proto dobré zvolit něco sytého z kvalitních surovin, ze kterých vám zároveň nebude těžko.


iZdroj fotografie: Depositphotos

U oběda je poté důležité zvolit jídlo, které má dostatečný kalorický objem a nebudete tak v deficitu, ale zároveň ani v zásadním přebytku energie. Mezi obědem a snídaní se doporučuje drobná svačinka v podobě ovoce nebo sladké tyčinky, která zažene hlad, a zároveň zcela nezasytí. Večeře je poté takové ukončení dne, které by mělo být především lehké a dostatečnou dobu před spaním, aby nezpůsobilo těžkosti a noční potíže s probouzením.

Zdroj: Healthline

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Zobrazit další články
DámskýDeník
Malý chlapec se během koncertu stal centrem dění. Svými tanečními kreacemi ukradl kapele veškerou pozornost
Události247
Revmatoidní artritida je zákeřná nemoc. Proč se pacienti bojí mluvit se svými lékaři a jaké to může mít následky? Podrobnosti vysvětlila předsedkyně Revma Ligy Müllerová
VědaŽivě
Posedlost celebritami snižuje inteligenci, uvádí studie. Lidé se slabostí pro své idoly brzdí výkon svého mozku
adbz
Se sázením cibule není doporučeno čekat až na jaro. Brzký výsev zajistí gigantické plody s příchodem prvních teplých dnů