Salát je zdravý, ale všeho moc škodí. Nesmí se podcenit správná příprava a konzumace - JakZdravě.cz

Salát je zdravý, ale všeho moc škodí. Nesmí se podcenit správná příprava a konzumace

Jistě, salát je velmi zdraví prospěšným doplňkem jídla, ale člověk není králík a lidské tělo potřebuje i jiné živiny.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Během jarních měsíců se každoročně na internetu i v jiných médiích vyrojí spousta příspěvků na téma diety a hubnutí. Bohužel mnoho z nich doporučuje vynechání nebo přílišné omezení celých skupin potravin, což bývá často příčinou výsledného jo-jo efektu a mnohých zdravotních potíží. Každý, kdo chce hubnout rozumným způsobem, by měl dbát na to, aby jeho energetický příjem nebyl nižší než bazální potřeba jeho organismu, ale aby byl v deficitu oproti spotřebě celkové.




Jen zelenina nestačí

Zelenina je skvělým zdrojem vitamínů, minerálů vlákniny a vody. Ovšem jiné živiny téměř chybí. Základ zdravého jídla by měl vždy být tvořen rostlinným či živočišným zdrojem bílkovin, komplexními sacharidy a malým množstvím raději nenasycených tuků. To vše v množství dostatečném, ale ne přílišném, pro toho konkrétního strávníka. K tomu je pak vhodné připojit porci čerstvé zeleniny ideálně neobohacené dresinkem.


iZdroj fotografie: Depositphotos

Ideální snídaní či svačinou připravenou podle předcházejícího odstavce je tedy kousek (nebo taky dva) celozrnného pečiva s tvarohovou pomazánkou, vařeným vejcem nebo libovou šunkou. K němu je možné přikusovat papriku nebo salátovou okurku. Pro zajištění využití vitamínů rozpustných v tucích a zároveň pro lepší chuť je možné do tvarohu přidat malé množství (poměr 10:1) kvalitní majonézy. Pomazánka lze doladit cibulí, česnekem, křenem, kořením, bylinkami a pro ještě větší přísun zeleniny můžete pečivo proložit i salátovými lupeny.

Zdravá i nezdravá zelenina

Hranici mezi zdravou a nezdravou zeleninou tvoří ponejvíce způsob její úpravy. Květákovému mozečku, který byl připraven na malém množství tuku, doplněn vejci a konzumován s vařeným bramborem, nelze v podstatě nic vytknout. Oproti tomu porce smaženého květáku s hranolkami a tatarskou omáčkou je doslova kalorickou bombou. Rozdíl je nejen v kalorické hodnotě, ale také v nedostatečné porci bílkovin ve smaženém květáku, které energeticky nahradila spousta tuků.


iZdroj fotografie: Depositphotos

Stejný princip funguje i v případě zeleninových salátů. Jak bylo již dříve napsáno, nejlepší je zvolit zeleninu bez zálivky a konzumovat ji k hlavnímu jídlu. O něco horší variantou jsou zálivky vodové, do kterých se přidává 1 lžička panenského oleje a sladí se některým z přírodních alternativ cukru. Po dochucení solí, citronem a bylinkami bývají chutným kompromisem. Ze zdravé zeleniny dokáže kaloricky přemrštěný pokrm udělat většina kupovaných dresinků a omáček. Nejenže obsahují příliš tuků, ale najdete v nich také spoustu konzervantů.

Zdroj: Sciece Focus

Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Zobrazit další články
DámskýDeník
Malý chlapec se během koncertu stal centrem dění. Svými tanečními kreacemi ukradl kapele veškerou pozornost
Události247
Revmatoidní artritida je zákeřná nemoc. Proč se pacienti bojí mluvit se svými lékaři a jaké to může mít následky? Podrobnosti vysvětlila předsedkyně Revma Ligy Müllerová
VědaŽivě
Posedlost celebritami snižuje inteligenci, uvádí studie. Lidé se slabostí pro své idoly brzdí výkon svého mozku
adbz
Se sázením cibule není doporučeno čekat až na jaro. Brzký výsev zajistí gigantické plody s příchodem prvních teplých dnů