Všeho moc škodí. Zbytečně vysoká dávka vitamínů může vyústit ve fatální poškození orgánů i smrt

Vitamínové doplňky se těší obrovské oblibě. Uznávaný lékař, univerzitní profesor a výživový specialista ale varuje před nadužíváním vitamínů. Může to mít závažné následky.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Mnoho lidí denně užívá vitamínové doplňky ve snaze zlepšit svůj zdravotní stav a prodloužit si život. MUDr. Grant Tinsley, Ph.D., univerzitní profesor a výživový specialista, ale tvrdí, že bychom měli být s vitamínovými doplňky opatrní. Předávkování některými vitamíny může totiž vést k vážným komplikacím a ve vzácných případech i k úmrtí.

Vitamíny rozpustné ve vodě

Všech 13 vitamínů se dělí do 2 skupin. Do skupiny vitamínů rozpustných ve vodě a rozpustných v tucích. Skupina vitamínů rozpustná ve vodě je početnější, patří sem vitamín C a všechny vitamíny skupiny B. Vzhledem k tomu, že tělo tyto vitamíny neukládá a jejich přebytky jsou vyloučeny močí, většinou nehrozí ani při vyšších dávkách žádné riziko.

U vitamínů  B1, B2, B5, B7 a B12 nebyla stanovena horní hranice denního příjmu, z čehož vyplývá, že ani velké dávky by neměly vyvolat nežádoucí účinky. Nicméně i zde bychom měli být obezřetní. Je důležité si uvědomit, že ačkoli tyto vitamínové doplňky nemají žádnou pozorovatelnou toxicitu, některé z nich mohou interagovat s léky a ovlivňovat výsledky krevních testů. Proto je třeba dbát opatrnosti u všech vitamínových doplňků.

Jiné ve vodě rozpustné vitamíny horní hranici denního příjmu stanovenou mají, protože při užívání vysokých dávek mohou způsobovat nežádoucí vedlejší účinky:

  • Vitamín C: Ačkoli má vitamín C relativně nízkou toxicitu, jeho vysoké dávky mohou způsobit gastrointestinální poruchy, včetně průjmu, křečí, nevolnosti a zvracení. Při dávkách 6 gramů denně se mohou objevit i migrény. Maximální denní dávka vitamínu C pro dospělého je 2 000 mg.
  • Vitamín B3 (niacin): Při užívání ve formě kyseliny nikotinové může niacin při vysokých dávkách (1-3 gramy denně) vést k vysokému krevnímu tlaku, bolestem břicha, zhoršení zraku a poškození jater. Zde je maximální denní dávka stanovena na 35 mg. Rozhodně byste nemeli užívat více než 1 000 mikrogramů denně.
  • Vitamín B6 (pyridoxin): Dlouhodobá nadměrná konzumace B6 může způsobit závažné neurologické poruchy, kožní léze, citlivost na světlo, nevolnost a pálení žáhy. Maximální denní dávka je 100 mg.
  • Vitamín B9 (folát): Užívání příliš velkého množství folátu nebo kyseliny listové ve formě doplňků může ovlivnit duševní funkce, negativně ovlivnit imunitní systém a maskovat potenciálně závažný nedostatek vitamínu B12.
iZdroj fotografie: Depositphotos

Vitamíny rozpustné v tucích

Na rozdíl od vitamínů rozpustných ve vodě se tyto vitamíny ve vodě nerozpouštějí a snadno se tak ukládají v tělesných tkáních. Existují 4 vitamíny rozpustné v tucích, a to A, D, K a E. Vzhledem k tomu, že vitamíny rozpustné v tucích se mohou v těle hromadit, je pravděpodobnější, že jejich nadužívání může být potenciálně nebezpečné. 

Toto neplatí jen pro vitamín K, u kterého nebyla stanovena horní hranice denního příjmu. I vysoké dávky nesyntetického vitamínu K se totiž zdají být relativně neškodné. Ačkoli vitamín K má nízký potenciál toxicity, může interagovat s některými léky, jako je warfarin a antibiotika. Níže uvádíme potenciální vedlejší účinky nadužívání zbývajících v tucích rozpustných vitamínů:

  • Vitamín A: Ačkoli toxicita vitamínu A neboli hypervitaminóza A může vzniknout při konzumaci potravin bohatých na vitamín A, většinou je spojována s doplňky stravy. Mezi příznaky patří nevolnost, zvýšený nitrolební tlak, kóma a dokonce smrt. Maximální denní dávka je 900 mikrogramů.
  • Vitamín D: Toxicita užívání vysokých dávek doplňků stravy s vitamínem D může vést k nebezpečným příznakům, včetně ztráty hmotnosti, nechutenství a nepravidelného srdečního rytmu. Může také zvýšit hladinu vápníku v krvi, což může vést k poškození orgánů. Maximální denní dávka je zde stanovena na 4 000 IU (mezinárodních jednotek).
  • Vitamín E: Vysoké dávky doplňků stravy s vitamínem E mohou narušit srážlivost krve, způsobit krvácení a vést ke krvácivé mrtvici. Maximální denní dávka vitamínu je je 1 000 mg.

Může být užívání příliš mnoha vitamínů smrtelné?

Přestože je smrt na předávkování vitamíny velmi vzácná, případy úmrtí v souvislosti s toxicitou vitamínů zaznamenány byly. Například hypervitaminózu A může způsobit užití jedné velké dávky (více než 200 mg) nebo dlouhodobé užívání více než desetinásobku doporučené denní dávky. Toxicita vitamínu A může vést k závažným komplikacím, jako je zvýšený tlak mozkomíšního moku, kóma a potenciálně fatální poškození orgánů.

Dále například dlouhodobé užívání megadávek vitamínu D (více než 50 000 IU denně) může vést k vysoké hladině vápníku v krvi (hyperkalcémie), což může vést až ke smrti. Předávkování jinými vitamíny může také způsobit potenciálně fatální vedlejší účinky, například poškození jater. Nepřekračujte proto doporučené denní dávky uvedené na obalech a v případě nutnosti užití vyšší dávky rozhodně pohlídejte hranici maximálního denního příjmu.

Jaké vitamínové doplňky užíváte vy?

Zdroj: Healthline

Diskuze Vstoupit do diskuze
66 lidí právě čte
Zobrazit další články
DámskýDeník
DámskýDeník
Máte pocit, že se vám láska vyhýbá? Přitáhněte si štěstí podle znamení zvěrokruhu
Události247
Události247
Novým ministrem školství bude od zítřka Vladimír Balaš. Prezident Zeman mu při jmenování vyčetl prohřešky z minulosti
VědaŽivě
VědaŽivě
Neetické pokusy koktajícího vědce: Oběťmi se stalo 22 malých sirotků, projekt se jmenoval „Monster Study“
adbz
adbz
Lepší rajčata a papriky jste ještě nejedli. Tohle domácí hnojivo sice musíte nechat pár dní odstát, ale rozhodně se to vyplatí