Rajčata zázračně léčí těžké deprese, ukazuje výzkum. Kolik byste jich měli týdně sníst?

Po dnešku asi dostanete chuť na salát s pořádným množstvím rajčat. Nejen, že budete díky němu zdraví fyzicky, pravděpodobně si tím pomůžete chránit také svou psychiku.

i Zdroj fotografie: Freepik
                   

Věděli jste, že rajčata jsou červená kvůli lykopenu, který jim barvu dodává? Je to antioxidant, typ přirozeně se vyskytující chemikálie, která pomáhá člověka chránit před poškozením buněk. Už to je důvod, proč rajčata milovat. Jenže u těchto faktů to nekončí, což odhalil zajímavý výzkum na téma rajčat.

Výzkum začal v Japonsku a nešlo jen o rajčata

Studii provedli vědci z japonských a čínských univerzit a byla publikována v časopise Journal of Affective Disorders. Konkrétně byl zaměřen na souvislosti mezi příjmem zeleniny a depresemi. Jak to vědce napadlo? Ve zkratce, lidé, kteří mají větší pravděpodobnost, že budou poškozeni molekulami nazývanými volné radikály, mohou být ze stejného důvodu také náchylnější k výskytu deprese.

iZdroj fotografie: Freepik

Zelenina je zdrojem antioxidantů, a tak si výzkumníci vyvodili, že by mohla mít ochranný účinek, co se tématu psychického zdraví týče. V provedené studii analyzovali 986 starších japonských osob ve věku 70 a více let, které bydleli v normálním obydlí, nikoliv v nemocnicích a podobně. Měli vyplnit dotazník, kde uváděli, kolik ze 75 potravin přibližně snědli. Konkrétně rajčata a rajčatové výrobky byly rozděleny do tří kategorií. První byla jedna nebo méně porcí týdně, druhá dvě až šest porcí týdně a třetí jedna nebo více porcí denně.

Výsledky byly zajímavé stejně jako celá studie

Spotřeba rajčat bude v Japonsku zajisté vysoká, jelikož dle výsledků 139 lidí snědlo jednu nebo méně porcí za týden, 325 lidí snědlo dvě až šest porcí za týden a neuvěřitelných 522 lidí snědlo jednu nebo více porcí denně. Po upravení všech matoucích faktorů, které by mohly výsledky zkreslit, vyšel překvapivý výsledek.

iZdroj fotografie: Freepik

Relativní riziko mírných i závažných depresivních symptomů bylo o 52% nižší u těch účastníků, kteří rajčata a jejich výrobky jedli jednou nebo vícekrát denně. To bylo ve srovnání s těmi, kteří je jedli jednou nebo méně krát za týden. O 46% to bylo u těch, kteří jedli dvě až šest porcí týdně ve srovnání s těmi, kteří snědli jednu porci týdně. Mezi příjmem jiných druhů zeleniny a depresemi již žádné spojitosti zjištěny nebyly.

Zdroj: Nicswell, PubMed

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Zobrazit další články