Studie odhalila obrovský přínos sušených švestek pro zdraví kostí. Ocení jej obzvláště ženy po menopauze

Sušené švestky mají mnoho pozitivních přínosů. Nový výzkum k nim přidal další, podařilo se prokázat jejich dobrý vliv na hustotu kostí. Jíst by je měly obzvláště ženy po menopauze.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Ovoce, ať už čerstvé či sušené, obsahuje mnoho přínosných látek, které mají na lidské zdraví pozitivní vliv. Ne jinak je tomu u sušených švestek. Nutriční specialistka Brianna Elliott, RD vysvětluje, že jejich množství vitamínů a minerálů, vlákniny a antioxidantů může pomoci snížit riziko některých chronických onemocnění. Nedávný výzkum na ženách po menopauze navíc odhalil, že sušené švestky mají velmi pozitivní vliv na stav kostí.

Výhody konzumace sušených švestek

Mikronutrienty obsažené v sušených švestkách nasytí vaše tělo celou skupinou základních vitamínů pro podporu zdravého imunitního systému: A, B, E a C. Sušené švestky jsou také bohaté na vápník, fosfor, sodík, draslík, hořčík a mnoho dalších živin. 

Již po několika měsících pravidelné konzumace i malého množství sušených švestek jsou v těle patrné působivé změny. Normalizuje se kardiovaskulární systém a trávení, zlepšuje se zrak, kůže, nehty, vlasy a zuby. Podle nejnovějších výzkumů však mají sušené švestky největší přínos pro vaše kosti.

iZdroj fotografie: Freepik

Výzkum odhalil, že sušené švestky mají blahodárný vliv na hustotu kostí

V článku vydaném v červenci 2022 v časopise American Journal of Clinical Nutrition vědci hodnotili hustotu kostí 235 žen po menopauze. Část z nich měla jíst 50 gramů (pět až šest sušených švestek) a část 100 g sušených švestek každý den po dobu jednoho roku. Vědci měřili hustotu kostních minerálů, geometrii kostí a odhadovanou pevnost kostí a zjistili, že sušené švestky skutečně kostem velmi prospívají. Hlavní autorka Mary Jane De Souza, uznávaná profesorka kineziologie a fyziologie, uvedla:

„Konzumace pěti až šesti sušených švestek denně po dobu 12 měsíců vedla k zachování kostí v kyčli, což bylo pozorovatelné po šesti měsících a přetrvávalo po dobu dalších 12 měsíců. Ve druhé části randomizované kontrolované studie poskytlo trojrozměrné zobrazování kosti některé další informace o reakci kosti na každodenní konzumaci sušených švestek […]Zdá se tedy, že sušené švestky mohou pomáhat předcházet úbytku kostní hmoty, zejména v oblasti kyčle a holenní kosti.“ 

Jak sušené švestky napomáhají větší hustotě kostí

Z výše zmíněného výzkumu tedy vyplývá, že stačí sníst alespoň několik kousků sušených švestek denně. Opravdu stačí 5-6 kousků a po roce budou vaše kosti mnohem silnější. Není dobré se rovnou odhodlat k vyšší konzumaci, protože je to dlouhodobě neudržitelné, jak se potvrdilo i u skupiny, která měla jíst 10-12 kusů. Mnoho účastníků studie vypadlo, protože zkrátka nebyli schopni tak velké množství denně sníst.

iZdroj fotografie: iStock

A jak to tedy funguje? Je to jednoduché. Konzumace sušených švestek zlepšuje střevní mikroflóru. V důsledku toho se celý organismus zpomaluje a snižuje se množství zánětlivých procesů. Snižuje se také oxidační stres. A právě to ovlivňuje hustotu kostí. Nejvýraznější zlepšení bylo pozorováno v kyčlích, holeních, předloktí a v dolní části páteře. 

Sušené švestky by měly jíst obzvláště ženy po menopauze

Vědci si nevybraly ženy po menopauze náhodou. V tomto období se totiž v ženském těle rychle snižuje množství hormonu estrogenu. To vede k silnému oslabení kostí a riziko zlomenin se několikanásobně zvyšuje. Proto je konzumace sušených švestek po menopauze obzvláště vhodná. 

Další výhodou je to, že mnoho žen se po menopauze potýká s nárustem hmotnosti. Sušené švestky vám pomohou nahradit obvyklé denní svačiny, rychle zasytí a dodají vám energii na čtyři až šest hodin. Což může být záchranou pro ty, kteří chtějí zhubnout.

Jak často jíte sušené švestky vy?

Zdroj: Healthline
Diskuze Vstoupit do diskuze
75 lidí právě čte
Autor článku

Klára Sladká

Zobrazit další články