Svalové křeče od A do Z: Proč vznikají, jak se jim vyhnout a kterou metodu pro uvolnění zvolit

Svalové křeče jsou obvykle chvilkovou nepříjemností, která po určité době sama odezní. Prozradíme vám jejich příčiny, prevenci a léčbu, pokud se často opakují.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Svalové křeče jsou nepříjemné a bolestivé stahy svaloviny. Nejsou nijak příliš neobvyklé, ovšem někteří na ně trpí více a jiní zase méně. Existuje však pár metod, jak zabránit jejich nepředvídatelnému příchodu, uvedl William Morrison, M.D. Jako u všeho jde i zde hlavně o celkové zdraví organismu a jeho správnou výživu. Příčin křečí může být mnoho, proto ani prevence a léčba nemůže být pouze jedna. Pokud vás však trápí stahy svalů až příliš často, je třeba o tom informovat lékaře a poradit se raději s ním.

Obvyklé příčiny a důvody svalových křečí

Křeče mohou postihnout jakýkoli sval v našem těle. Mohou být pouze v jeho části nebo v celé tkáni. Nejčastěji bývají ve stehnu, lýtku, chodidlu, paži, ruce či břichu. Příčina těchto svalových stahů není úplně jasná. Někteří odborníci tvrdí, že mohou být spojeny s nedostatečným protažením, přílišnou únavou a vyčerpáním nebo například i dehydratací. Možných problémů je opravdu hodně.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Mezi další patří nedostatek elektrolytů a tedy deficit důležitých minerálů, jako je draslík, vápník a hořčík. Křeč může být způsobena i nervovým výbojem či náhlým omezením prokrvování a okysličování. Také stres může být na vině, ten totiž ovlivňuje většinu procesů v našem těle. Ovšem křeč můžete chytit i při přílišném vypětí sil jako například při cvičení. Obzvláště nepříjemné jsou ale křeče v noci. Ty zapříčiní dlouhé sezení či stání v nesprávné pozici.

Prevence nepříjemných křečích ve svalech

Prevence není vždy tak jednoznačná, jak by bylo potřeba. Zabránit křečím není vůbec snadné, navíc jsou obvykle nepředvídatelné a nevíte, kdy nějaká může přijít. Ovšem existují metody, které jejich výskyt dokáží hodně omezit a zvládnou potlačit rizikové faktory. Mezi nejlepší prevenci patří pravidelné protahování, a to zvláště problémových oblastí postihovaných často křečemi a zlepšování kondice. Není ale dobré cvičit v příliš vysokých teplotách.

iZdroj fotografie: Unsplash

Pokud máte problém s křečemi a berete nějaké léky, tak by stálo za to se podívat, zda nejsou ony zdrojem vašich problémů. Je důležité také hodně pít a tělo hydratovat, což se vám s alkoholem či kofeinem nepovede, ty naopak způsobí větší dehydrataci. Nejlepší je pití čisté vody. Jestliže máte potíž se svaly v noci, pak je nejlepším řešením problematičtější oblasti řádně protáhnout nebo s nimi lehce zacvičit. Tím se místo prokrví a žádná křeč nenastoupí.

Léčba svalových křečí a vitamin, který pomůže

Jak již bylo řečeno, křeč může člověka zastihnout kdekoli a kdykoli, ať ve dne nebo v noci. Instinkt je sice se schoulit do klubíčka, ale tomu musíte odolat. Naopak je potřeba stažený sval opět uvolnit. Nejlépe pomalým a opatrným protažením oné oblasti. Dále můžete zkusit masáž prsty či válečkem. Tím svaly krásně uvolníte a zrelaxujete i vaši mysl a uklidníte psychiku. Masáže bývají proto velice příjemné.

iZdroj fotografie: Depositphotos

I u silných křečí je potřeba nezapomínat dýchat a chvilkové nepohodlí přetrpět. Pokud ke svalovému stahu dojde při sezení, pak se postavte a na chvíli se klidně projděte. Jestliže bolesti dlouho nepřechází, je na čase si pomoci ibuprofenem či acetaminofenem, což jsou prášky určené proti bolesti. Kromě minerálů však proti křečím funguje i vitamin B12, který je potřeba brát denně a delší dobu, aby nastoupily kýžené účinky.

Jaké máte zkušenosti s křečemi vy a co vám nejrychleji uleví?

Zdroj: Clevelandclinic, Healthline

Diskuze Vstoupit do diskuze
86 lidí právě čte
Zobrazit další články