Návyky, které si dobře zapamatuje – udrží vaše srdce silné a zdravé nejmíň do 90 let

Život člověka je ve znamení pomocníků, kteří mu zjednodušují bytí. Tu se sveze autem, po městě jezdí na elektrokoloběžce, v zaměstnání po celý den sedí. A srdce trpí.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Stále častěji se lékaři setkávají s tím, že s kardiovaskulárními nemocemi za nimi chodí mladší ročníky. Získané vady a ateroskleróza není nic výjimečného u lidí mezi 40 až 45 lety. Lékař Jon Rodney Resar, MD má za to, že důvodem bude nejspíš nezdravý životní styl moderního obyvatele měst, a také určitá neochota svému zdraví věnovat nějaký čas a pozornost. Do jeho ordinace proto přicházejí až s vážnými potížemi.

Zajímavosti o lidském srdci

Srdce dospělého člověka je dlouhé asi 12 cm a široké 9 cm, jeho hmotnost je u mužů asi 340 g a u žen 280 g. Každý den srdce udělá okolo 100 tisíc úderů a přepumpuje okolo 7 tisíc litrů krve. Jedná se tedy o velmi vytrvalý sval. Srdeční cyklus se skládá ze dvou hlavních fází:

  • systola – koordinovaný stah svaloviny síní či komor
  • diastola – uvolnění srdečního svalu.

Práci srdce ovlivňuje stav koronárních cév, krevní tlak a životní styl člověka. I proto je důležité o své srdce pečovat a nečekat na první příznaky zdravotních problémů.

Pravidelný pohyb

Srdce je sval a potřebuje trénink. Bez něho ochabuje a slábne. Když se člověk věnuje fyzické aktivitě, posiluje to stěny perikardu, komory harmonicky pracují a rytmus srdce je stabilní. Takové srdce i lépe odolává stresu. Lékaři doporučují každý týden cvičit 150 až 200 minut. Ideální je cvičení rozložit do 5 až 6 dnů po 30 až 40 minutách. Například každodenní procházky rychlou chůzí snižují riziko srdečních nemocí až 2,5krát.

Kontrola krevního tlaku

Je-li krevní tlak zvýšený nad 140/90 mmHg, dochází k narušení přívodu krve do vnitřních orgánů. To vede k většímu riziku vzniku mrtvice a srdečního selhání. Srdce se více opotřebovává a bije rychlejším tempem. Léčba hypertenze patří do rukou praktického lékaře.

iZdroj fotografie: Pixabay
Ideálním pravidelným pohybem jsou procházky se psem

Pryč s nadváhou

Každá obezita, případně větší nadváha, je spojena s nemocemi srdce. Dochází k rozvoji aterosklerózy a zablokování koronárních tepen. Nebezpečný je zejména břišní neboli viscerální tuk, který se hromadí okolo vnitřních orgánů. Je proto třeba sledovat svoji hmotnost a zbavit se přebytečných kilogramů.

Kontrola hladiny cholesterolu

Kromě vysokého krevního tlaku škodí srdci i vysoká hladina LDL cholesterolu v krvi. Kvůli ní se na cévách a tepnách usazují sklerotické pláty. Vsaďte proto na zdravou výživu se zeleninou, ovocem, luštěninami, semeny, ořechy a omezte spotřebu rafinovaných cukrů a živočišných tuků.

Jakým způsobem se snažíte udržet zdraví svého srdce?

Zdroj: WebMD

Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Zobrazit další články
DámskýDeník
DámskýDeník
Nikoho v životě nepotkáváme náhodou – 5 typů vesmírných vztahů, které vám postupem času začnou dávat smysl
Události247
Události247
Zvěrstva Ukrajinců ve válce: Ukazuje se, že nejenom Rusové páchají nelidské činy
VědaŽivě
VědaŽivě
Optická hádanka, která je pro mnohé lidi zcela neřešitelná. Kolik kruhů jste schopni najít na tomto obrázku?
adbz
adbz
Navraťte černému oblečení svou pravou barvu. Vybledlé kousky zachrání trocha kávy