Tohle je nejčastější důvod, proč přibíráme. Nemá to vůbec nic společného s jídlem

Stejně jako je překořeněné jídlo nezdravé, je nezdravé i to přesolené. Se solí se to nesmí přehnat, ale úplně bez ní to nejde, jen si vzpomeňte na pohádku Sůl nad zlato.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Nejčastěji se za důvod břišního tuku označuje nezdravá strava a velké množství alkoholu. Hlavně pivo bývá často obviňováno, že dělá pivní břicho. Ačkoli alkohol i množství jídla skutečně za přibíráním na váze stojí, existuje ještě jeden hlavní viník, o kterém se dosud nevědělo. Za tukové zásoby uložené na břiše může sůl.

Sůl nad břicho

Podle nejnovějších výzkumů může za tuk, který se nejraději ukládá v oblasti břicha, sůl. Je to hlavně tím, že ji lidé konzumují v mnohem větším množství, než je doporučená denní dávka. Samozřejmě to nemůžete všechno hodit jen na sůl, i tak platí, že alkohol, hromada sladkého a téměř nulový pohyb vedou k přibírání na váze.

Výzkum ukázal, že lidé moc solí

Vědci z Queen Mary University doplnili seznam o potraviny, které jsou rizikové pro nadváhu, sůl. Zjistili, že dospělý člověk potřebuje maximálně 6 gramů soli denně. To je zhruba vrchovatá čajová lžička soli. Většina lidí ale solí mnohem více. Podle výzkumu ženy přesahují doporučené množství soli méně než muži. Muži se dostali na extrémní hodnotu 8,78 gramů soli za den. Ženy pouze 6,33 gramů. Přitom každý gram soli zvyšuje riziko u dospělých o čtvrtinu a u dětí až o 28 %.

Proč vede konzumace soli k nadváze?

Snězená sůl v těle vstupuje do interakce s tuky. Mění jejich strukturu, takže místo toho, aby se ukládaly a vylučovaly v žaludku během první fáze trávení, vstřebávají se do těla. Také na sebe sůl váže vodu a nadměrný příjem soli může způsobovat otoky.

Kuchař solící maso iZdroj fotografie: Freepik

Řešením je méně solit

Nesolit se zdá nemožné, u některých jídel více, u jiných méně. Není pravda, že by jídlo ztrácelo bez soli chuť. Stačí sůl použít mírně, rozhodně se vyhněte přesolování. Tím výrazně snížíte příjem soli. Také si dejte pozor na potraviny, jako jsou všechna jídla rychlého občerstvení a chipsy, salámy, pizza, tavený sýr, máslové sušenky a celozrnný chléb. Všechny tyto potraviny v sobě obsahují velké množství soli, někdy až rafinovaně ukryté, že by vás ani nenapadlo ji hledat.

Ale abychom soli jen nezlořečili, má také své kladné stránky. Připravíte si z ní hned několik domácích léků. Sůl pomůže při nachlazení, ale třeba i na zánět dásní.

Kolik soli během dne přibližně spotřebujete?

Zdroj: Zdravě
Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Dita Polívková

Zobrazit další články