Dlouhé usínání, problém se soustředěním a věčná únava: Možná máte poruchu spánku

Porucha spánku může mít závažný dopad na vaše zdraví. Pokud na sobě rozpoznáte typické příznaky tohoto problému, co nejdříve se obraťte na lékaře.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Spánek hraje nedílnou roli v lidském životě a jeho nedostatek může vést k mnoha nebezpečným problémům, jako je například vyšší riziko vzniku srdečních nebo kognitivních onemocnění, včetně Alzheimerovy choroby a infarktu myokardu. Je proto důležité, abyste mu každý den věnovali dostatečné množství času a v případě rozpoznání typických známek jeho poruchy, co nejdříve zakročili. Pokud začnete s léčbou včas, můžete podle lékařky Stacy Sampson minimalizovat dopady tohoto problému a začít opět spát klidněji. 

Varovné příznaky poruchy spánku 

Mnoho lidí se v určité fázi života začíná potýkat s potížemi s usínáním. Jedná se o poměrně běžný problém, který však můžete řešit poměrně snadno, a to například meditací před spaním nebo konzumací vhodných prostředků podporující rychlejší přechod do světa snů. Pokud se však potýkáte s chronickými problémy s odpočinkem a každý den vás trápí silná únava, mohly by být na vině závažnější potíže – a to zejména poruchy spánku. Jak uvádí web MayoClinic, jedná se o velmi nebezpečné onemocnění, které se může podepsat na celkovém zdraví člověka. 

Dostatek spánku je nezbytný pro správnou regeneraci těla a přípravu organismu do následujícího dne. Pokud tedy nespíte dostatečně dlouho (alespoň 7 hodin denně), může to vést k mnoha nebezpečným rizikům, včetně větší pravděpodobnosti vzniku srdečního infarktu, mozkové mrtvice a také Alzheimerovy choroby, o jejíž příznacích jsme vás na webu JakZdravě nedávno informovali. Je proto nezbytné, abyste byli na pozoru před typickými známkami poruch spánku, mezi které patří především: 

  • neschopnost usnout do 30 minut po ulehnutí do postele
  • věčná únava a podrážděnost během dne, dokonce i po sedmi nebo osmi hodinách spánku 
  • časté probouzení se uprostřed noci a následná neschopnost usnout, klidně i celé hodiny 
  • usínání během dne   
  • potíže se soustředěním v práci nebo ve škole
  • usínání v nevhodnou dobu, například při sledování televize nebo čtení knihy
  • příliš brzké ranní probuzení
  • hlasité chrápání, dýchání nebo lapání po dechu během spánku
  • nutkání hýbat nohama nebo mravenčení v nohou před spaním
  • potřeba užívání stimulantů, jako je kofein, abyste byli během dne vzhůru

Pokud na sobě rozpoznáte jakýkoliv z těchto příznaků, rozhodně na nic nečekejte a co nejdříve navštivte svého praktického lékaře. Ten vám pomůže diagnostikovat příčinu problému a doporučí vhodnou léčbu. Je také možné, že mu budete muset sdělit informace o vašem životním stylu, aby mohl přijít na možnou příčinu poruchy spánku a následně vám ji pomohl odstranit. Můžete také řešit problémy po domácku, a to například konzumací vhodného čaje – o jednom takovém nápoji a jeho účincích na nespavost i bolavé kosti jsme na našem webu také psali. 

Žena ležící v noci v posteli, vedle sebe má budík iZdroj fotografie: Depositphotos
Poruchy spánku mohou vést k únavě během dne a kognitivním poruchám

Možné příčiny poruch spánku

Pokud se chcete zbavit poruchy spánku, je důležité nejprve přijít na její příčinu. Existuje totiž mnoho stavů, které mohou vést k jejímu rozvoji nebo k ní přispívat – pokud se s některým z nich ztotožňujete, je dobré co nejdříve učinit správné kroky pro jeho odstranění. Mezi ty nejčastější patří především: 

  • zánět nosních dutin 
  • astma
  • curovka 2. typu
  • Parkinsonova choroba
  • vysoký krevní tlak
  • úzkost
  • klinická deprese

Mnohdy mohou stát za její příčinou také některé faktory životního stylu, včetně špatných spánkových návyků, nadměrného stresu, nesprávného jídelníčku a nedostatečného pohybu v životě. 

Jak udržujete svůj spánek pravidelný a kvalitní vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
134 lidí právě čte
Autor článku

Lukáš Jírovec

Zobrazit další články