Pomocník rozmarýn: Zlepší náladu, pomůže i na lepší spánek

Rozmarýn je velmi užitečná bylinka, která přináší řadu zdravotních přínosů pro lidské zdraví. Obzvláště účinně se osvědčil při aromaterapii a problémech se spaním.

i Zdroj fotografie: Kristi Denby / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Rozmarýn je oblíbená bylina ze Středomoří, která se nejčastěji používá v kuchyni jako koření k dochucení pokrmů. Mnozí lidé si však neuvědomují, že je jeho konzumace také často spojována s řadou zdravotních účinků, jak potvrzuje odbornice na výživu Jillian Kubala. Jde například o lepší spánek, podporu kognitivních funkcí a ošetření ran – pomoci také dokáže ve formě aromaterapie při masážích, během kterých uklidňuje nervy a obecně zlepšuje zdraví pokožky a těla. Je velmi levný, a dokonce si jej můžete vypěstovat sami doma.

Silné antioxidanty 

Rozmarýn obsahuje fenolové kyseliny, flavonoidy a diterpenoidy, které vykazují silné antioxidační a antimikrobiální vlastnosti. Konzumace této byliny je proto často spojována s lepším krevním oběhem, podporou imunitního systému a také ochranou před mnoha nebezpečnými nemocemi, jako je například srdeční infarkt nebo vysoký krevní tlak. Stejně tak je díky těmto složkám schopný zpomalovat kažení potravin, díky čemuž je také již dlouho používán pro konzervaci potravin. 

Aromaterapie

Aroma rozmarýnu je ceněno především v kuchyni, ovšem podle nových poznatků by mohlo také přispívat ke zlepšení výsledků zkoušek u studentů a kognitivních schopností u lidí s Alzheimerovou chorobou – to především za pomoci esenciálních olejů. Ty se stejně tak osvědčily při masážích, neboť pomáhají zmírňovat bolesti nervů a zlepšují kvalitu života u lidí s cukrovkou. Přesto je třeba brát na vědomí, že vědci vyžadují další výzkumy, které by jim tyto účinky pomohly pochopit.  

Kognitivní účinky

Některé studie naznačují, že konzumace rozmarýnu v jakékoliv formě může prospívat kognitivním funkcím, a to zejména u zdravých dospělých osob. Jeho složky totiž pomáhají stimulovat mozkové buňky, které jsou zodpovědné za psychickou výkonnost, a také chrání před rozvojem nebezpečných onemocnění, jako je demence nebo Alzheimerova choroba. I v tomto případě však vědci potřebují provést další studie, které by tyto skutečnosti potvrdily. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zlepšuje náladu a spánek

Další výzkumy naznačují, že doplňky stravy s rozmarýnem ve vysokých dávkách mohou u zdravých dospělých osob přispět ke zlepšení nálady a kvality spánku. Již během 1 měsíce pak tato bylina může pomoci snížit příznaky úzkosti a deprese a zlepšit kvalitu spánku.

Kromě jeho užívání ve formě doplňků stravy si také můžete připravit silný aromatický čaj (stačí zalít několik lžiček čerstvé bylinky a poté jej vypít, nejlépe před spaním). Stejný nápoj pak můžete použít také k léčbě ran, neboť rozmarýn působí antisepticky. Jednoduše tedy do vychlazeného čaje namočte ručník nebo jinou látku a tu přiložte po dobu 10 až 15 minut na postižené místo. 

Příprava rozmarýnové tinktury

Připravit si pak také můžete rozmarýnovou tinkturu, která je skvělým pomocníkem na bolest svalů a nervů. Stačí získat 1 větvičku čerstvé rostliny, 96% etylalkohol a obyčejnou lahvičku. Příprava vypadá následovně:

  • Rozmarýn nakrájejte na malé kousky a vložte do sklenice s etylalkoholem.
  • Sklenici pevně uzavřete a postavte na tmavé a chladné místo na dobu 30 dní.
  • Jakmile uplyne stanovená doba, tekutinu přefiltrujte a přelijte do čisté skleněné nádoby.
  • Použít ji můžete téměř kdykoliv, a to tak, že nanesete několik kapek na postižené místo a důkladně ji vmasírujete.

Jak často konzumujete rozmarýn vy?

Zdroj: Healthline
Diskuze Vstoupit do diskuze
147 lidí právě čte
Autor článku

Lukáš Jírovec

Zobrazit další články