Chyby, které dělají lidé, co nejedí maso. Je klíčové doplnit bílkoviny, živiny jako železo či vitamíny skupiny B - JakZdravě.cz

Chyby, které dělají lidé, co nejedí maso. Je klíčové doplnit bílkoviny, živiny jako železo či vitamíny skupiny B

Ačkoli je poměr lidí, kteří úplně přestali jíst maso, stále nízký, existuje spousta osob, kteří maso alespoň z části nahrazují rostlinnými bílkovinami.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Jíst více rostlinné stravy je pro lidské zdraví i životní prostředí správný krok. Naprosté vynechání masa v jídelníčku však není stoprocentně zdraví přínosným krokem. Je tedy velmi důležité jej něčím nahradit. Nejde totiž zdaleka jen o bílkoviny, ale také o další živiny, které lidem poskytuje. Na co si tedy musíte dát pozor, pokud maso vůbec nejíte nebo si jej dáváte spíše výjimečně?




Nahraďte maso něčím jiným

Jakmile vypustíte ze své stravy maso, vyloučíte živiny, které vám poskytovalo. Maso je bohaté nejen na bílkoviny ale také živiny, jako je železo a vitamíny skupiny B. Doporučujeme proto zahrnout zdroje bílkovin, jako jsou fazole a čočka, sójová jídla, ořechy a máslo z ořechů do svého jídelníčku.

Neměli byste zapomenout ani na konzumaci semínek a másla vyrobeného z nich a také celozrnné potraviny, jako jsou ovesné vločky, quinoa a naklíčené obilné chleby. Určitě nenahrazujte maso polotovary jako jsou rostlinné hamburgery nebo klobásy. Tyto pokrmy mají nulovou výživovou hodnotu, tudíž se rozhodně nejedná o správnou alternativu.


iZdroj fotografie: Pixabay

Snadným způsobem, jak získat bílkoviny, je jíst více sýra. Samozřejmě za předpokladu, že jste se nerozhodli pro veganství. Jejich přílišná konzumace nicméně není dobrým řešením. Sýr obsahuje velké množství nasycených živočišných tuků. Ideální je tedy získávat bílkoviny z rostlinných zdrojů. Vyměňte je tudíž za hummus, guacamole a nebo omáčky na bázi ořechů vyrobené například z kešu. Důležité také je, aby vaše strava byla doslova co nejbarevnější.

Barevnost stravy je důležitá

Pokud budete jíst těstoviny nebo pečivo, vždycky volte celozrnnou verzi. Hlavně však nezapomínejte na to, že ve vaší stravě musí být dostatečné množství zeleniny a ovoce. Více barev znamená více fytochemikálií nebo ochranných sloučenin rostlin, které získáte.

Barevná zelenina by měla být součástí každého jídla. Zařaďte do své stravy nejen listové saláty, ale také květákovou rýži jako přílohu nebo další pokrmy, jako jsou cuketové nudle, dýňové špagety a podobně. Uvidíte, že vás nakonec bude dokonce bavit objevovat nové chutě.


iZdroj fotografie: Pixabay

Chuť je velmi důležitá. Nezapomeňte proto používat bylinky a koření, které jídlu dodají šmrnc. Skvělým pomocníkem vám bude česnek. Je vhodný do polévek, marinád nebo salátového dresinku. Úžasná je také bazalka, bez které se neobejdete při tvorbě rajčatové omáčky, pizzy nebo nejrůznější salátů na italský způsob.

Pokud máte raději mexické pokrmy, pak si pořiďte kajenský pepř. Chybět by vám nemělo ani kari. To velmi dobře funguje do polévek, dušených pokrmů i omáček. Dobrou chuť!

Zdroj: WebMDD

Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Zobrazit další články
DámskýDeník
Malý chlapec se během koncertu stal centrem dění. Svými tanečními kreacemi ukradl kapele veškerou pozornost
Události247
Revmatoidní artritida je zákeřná nemoc. Proč se pacienti bojí mluvit se svými lékaři a jaké to může mít následky? Podrobnosti vysvětlila předsedkyně Revma Ligy Müllerová
VědaŽivě
Posedlost celebritami snižuje inteligenci, uvádí studie. Lidé se slabostí pro své idoly brzdí výkon svého mozku
adbz
Se sázením cibule není doporučeno čekat až na jaro. Brzký výsev zajistí gigantické plody s příchodem prvních teplých dnů